Et langt og godt forhold til fabrikken

18.04.1936 var dagen da Harald A. Møller kunne starte sitt eget selskap, Strømmen Auto AS, sammen med ingeniør K. Kolberg og diplomingeniør J. De Caspary.

Firmaet hadde engros-salget av Dodge og DeSoto personbiler for hele Norge, og overlevde krigsårene, sammen med forhandlerne, med salg av reservedeler, bilreparasjoner og Strømmen vedgassgeneratorer. Ved freden sto det klart for Møller og hans nære medarbeidere at det skrikende behovet for nye biler måtte dekkes av mindre og rimeligere biler for folk flest.

Sonderinger i Tyskland
Utover i 1947 ble det klart at det utbombede Volkswagenwerk i Wolfsburg på imponerende måte var i ferd med å bygges opp igjen for endelig å kunne produsere Folkevognen som for en stor del var konstruert før krigen. 

Harald A. Møller hadde sett bilen allerede på Berlin-utstillingen i 1939, og han var overbevist om at dette kunne være bilen som kunne bringe selskapet videre i Norge. Møller var langt fra den eneste av aktørene i norsk bilbransje som hadde lyst på Folkevogn-agenturet. Møller og hans menn fikk audiens og god kontakt med Volkswagen-toppene i Tyskland. Spesielt var Volkswagens fabrikkdirektør Heinz Nordhoff og ledelsen opptatt av hvilken erfaring Møller hadde med personbiler og service.

Hadde ikke satsingen med Dodge og utbyggingen av forhandlernettet før krigen vært så vellykket, hadde Møller vært uaktuell i kampen om importørrollen. Men både Møller og hans menn hadde gjort et godt inntrykk på Volkswagen-ledelsen, så 21.10.1948 ble en av de viktigste merkedatoene i firmaets historie.

Da ble Harald A. Møller AS importør av Volkswagen for Norge, som den syvende importøren i verden som fikk avtale med Volkswagen. Like før jul 1948 rykket man inn den første annonsen for Volkswagen i Norge i Aftenpostens morgennummer. Budskapet var like kort og konsist som det var nøkternt:

«Vi har overtatt representasjonen i Norge av Folkevognen. Harald A. Møller AS»

Godt og tett samarbeid 
Tiden etterpå har omtrent vært en eneste lang reise i vekst der det gode og tette forholdet til fabrikken har vært avgjørende for Møller Mobility Groups posisjon i de fem land selskapet er representert. Viktige år i dette over 80 år lange samarbeidet har vært 1974 der Volkswagen Golf ble introdusert og Harald A. Møller AS overtok Audi-importen. I 1992 overtok Harald A. Møller importen av Škoda og i 2018 gjenopptar Harald A. Møller AS også importen av SEAT til Norge og er «klare for å begeistre det norske markedet» som det heter i pressmeldingen.

I 2009 importerte Harald A. Møller AS bil nummer 1 000 000 til Norge, en Volkswagen Golf TDI BlueMotion. Det tok 58 år å nå den første halve millionen, men bare 15 år å nå den neste.

I 2010 blir Volkswagen Financial Services ny deleier i Møller Bilfinans og selskapet skifter navn til Volkswagen Møller Bilfinans.

Ledende på ladbare biler
I 2013 lanserer Harald A. Møller AS Volkswagen e-up! og hadde i god tid en klar ambisjon om å bli størst på ladbare biler i Norge. Det har vi også klart og har vært det viktigste markedet for fabrikken på elbiler både i forhold til volum (har tatt over halvparten av produksjonen), modenhet og ikke minst kunnskap. Et godt eksempel på det var at hele den nye ledelsen for Volkswagen personbil med toppsjefen Herbert Diess og salgs- og markedsdirektøren Jürgen Stackmann i spissen, tok turen til Norge, sammen med 12 kollegaer, den 2. juni i 2016, for å lære mer om det norske elbileventyret.

Vi er det desidert viktigste læringsmarked for fabrikken i Europa, og har en sentral stemme i utviklingen av den nye elektriske modellplattformen til Volkswagen både på personbil og Nyttekjøretøy, som vil komme fra 2020.

I 2017 nådde Harald A. Møller nok en milepel med import av en million Volkswagen siden importen startet sent i 1948. I 2017 var det også 60 år siden Heinz Nordhoff og Harald A. Møller satte sine signaturer på den opprinnelige kontrakten. Selv om importørkontrakten juridisk sett er oppsigelig med to års varsel vitner hele denne epoken om profesjonelle og langsiktige aktører med respekt for hverandre og hverandres roller.

Det er også et vitnemål om at Volkswagen ikke ser noen bedre løsning enn å ha Harald A. Møller som importør i Norge. Og det er et mål å jobbe videre mot: At fabrikken ikke kan tenke seg noen bedre importør i Norge.