SEAT starter med hjemlevering

SEAT har etablert seg i det norske markedet med digital tilstedeværelse og nye konsepter for kjøp, bruk og deling av bil. Nå lanserer SEAT Norge muligheten for hjemlevering av biler til kunder.

– Med attraktive elbiler i porteføljen har vi i SEAT gode forutsetninger for å være med å drive utviklingen videre i bilbransjen. Hjemlevering av en ny elbil fra SEAT på døra tror vi tas imot med stor interesse i markedet, sier salgssjef Jonas Berthelsen i SEAT Norge.

Siden SEAT gjorde comeback i det norske markedet i 2018, har merket opplevd stor vekst internasjonalt. Salgsrekorden fra 2018 ble slått allerede i november 2019, etter nok et historisk godt SEAT-år. Også i det norske markedet har SEAT bitt godt fra seg gjennom 2019, hvor særlig elbilen Mii electric har vært ettertraktet. Abonnementsløsningen SEAT Frii har plassert SEAT på radaren til norske nybilkjøpere, etter at mange hundre biler ble bestilt direkte etter lansering. I 2020 lanseres elbilen SEAT el-Born, som er bygget på Volkswagen-konsernets MEB-plattform.

Nå kan SEATs kunder fremover få tilbud om hjemlevering på døra. Tjenesten er et norsk initiativ, og SEAT Norge har inngått en avtale med transportselskapet Auto Transport Service AS, som skal sikre logistikken. Navnet på tjenesten blir SEAT Straka.

– «Straka veien hjem» skaper positive assosiasjoner, samtidig som det ganske enkelt beskriver tjenesten. Vi tilbyr oss å levere bilen rett hjem til kunden, uten unødvendige stopp på veien. Det blir enklere og mer fleksibelt for kunden, sier Berthelsen.

Det er ikke tilfeldig at det er SEAT som først ruller ut et slikt konsept i stor skala i det norske markedet:

– SEAT skal utforske nye konsepter og muligheter, slik at oppsettet vårt er best mulig tilpasset hva kundene ønsker seg. Levering hjem er et konsept vi tror oppleves som attraktivt, særlig siden det også kan bidra til at kundene får bil raskere, sier Berthelsen.

SEATs rolle, både i Volkswagen-konsernet og hos importøren Harald A. Møller AS, er å utforske nye konsepter og muligheter som gjør mobilitet både enklere og mer tilgjengelig for kundene. Det er SEAT Straka et nytt eksempel på.

– Vi er utfordrer i en fortsatt tradisjonell bransje, hvor vi ikke er bundet opp av hvordan ting alltid er blitt gjort. Vi er klare for å utforske og utnytte mulighetene som ligger i å kunne tenke helt nytt. Vi tror den tradisjonelle måten å utlevere på kan forbedres, og SEAT Straka er vårt forslag til SEAT-kundene, sier Berthelsen.

Med bilabonnementet SEAT Frii traff bilmerket fra Barcelona en nerve i det norske markedet, og det planlegges for at suksessen fremover kan videreføres med nye modeller fra SEAT. Med SEAT Straka strekker merket seg enda lenger for å tilby fleksibel oppfølging av kundene.

– Du kan i prinsippet bestille bilen enkelt på SEAT.no, og få den levert på døra. Samtidig skal vi sørge for å gi kundene våre en best mulig personlig oppfølging, og vi legger selvsagt til rette for gode løsninger for at kundene skal bli godt kjent med bilen, enten vi leverer den hos kunden eller hos oss i SEAT, sier Berthelsen.

SEAT Straka blir tilgjengelig for SEATs kunder allerede på nyåret, og avtales direkte med kunder som venter på å få bilen sin utlevert. Neste steg er at nye kunder enkelt kan velge ved bilbestillingen hvor og hvordan bilen ønskes utlevert.