Eirik Kristoffersen

I 2006 var jeg i Sjøforsvaret og hadde turnusordning med flere uker fri i hver permisjon. Jeg fikk anledning til å jobbe med klargjøring av nye biler på importanlegget til Møller Bil på Bekkelaget i Oslo. Det var mitt første møte med Møller Mobility Group og jeg ble slått av den imponerende størrelsen på selskapet.

I studietiden fortsatte jeg å jobbe med klargjøring i ferier og i løpet av denne tiden med tilbakevendende jobbing i feriene så jeg klarere mulighetene i Møller Mobility Group som fremtidig arbeidsgiver. Økonomistudiene vekket interessen utover prøvekjøring av nye biler, men jeg ante fortsatt ikke at jeg etter endte studier skulle jobbe et helt annet sted i Møller Mobility Group. Ikke før det dukket opp en stilling.

Utfordret komfortsonen
I 2012 søkte jeg på en nyopprettet stilling som Fleet Manager i Volkswagen Møller Bilfinans AS, Norges største leasingselskap. Selskapet er en felles kontrollert virksomhet mellom Volkswagen Financial Services AG og Møller Mobility Group. Selskapet hadde alt man kunne drømme om som en nyutdannet økonom; et selskap og et marked i sterk vekst, en dynamisk bransje i endring, store ambisjoner, solide eiere og mulighet til påvirkning gjennom eget arbeid. Selskapet hadde en sterk posisjon i privatmarkedet, men målet med den nyopprettede stillingen var å ta en sterkere posisjon i næringsmarkedet. Nærmeste leder, organisasjonen og kunder utfordret komfortsonen fra første dag – læringskurven ble bratt og dagene gikk fort. For å ta en sterkere posisjon i næringsmarkedet måtte systemer, prosesser og organisasjonen endres. Alle nødvendige endringer var utfordrende å få til, men ble sterkt støttet av selskapets kultur for initiativ og endringstiltak.

Forretningsutvikling og digitalisering
Etter fire år som Fleet Manager var det organisasjonsendringer i selskapet som åpnet for stillingen som Brand Manager. Sammen med et team på fire medarbeidere overtok jeg ansvaret for tilrettelegging for salg av selskapets produkter og tjenester, forenkle prosesser og utvikle nye produkter. Vi måtte ta de første stegene fra å være en tjenesteleverandør i retning av å bli en mobilitetsleverandør. Digitaliseringen var i gang for fullt og målet var å få svært fornøyde kunder på digitale flater, uten noe form for papir. I tillegg var stillingen kontaktpunkt for merkene i Møller Mobility Group (Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi, Skoda og SEAT). Innblikket i merkenes hverdag vekket nysgjerrigheten og jeg var sikker på hvor jeg ville videre i organisasjonen.

Rotasjon, endringer og muligheter
En av de store styrkene til Møller Mobility Group er evnen og vilje til å få medarbeidere til å rotere mellom arbeidsplasser. Dette skaper forståelse på tvers av forretningsområder, ivaretar kompetanse og gir nye muligheter. I slutten av 2017 var det en rotasjon som medførte en ledig stilling som leder for produkt og produksjon hos Audi Norge (en del av importøren Harald A. Møller AS), en mulighet jeg ikke kunne jeg ikke la gå fra meg. Etter tre innholdsrike og morsomme år i Audi ble det utlyst en stilling som direktør for salg og nettverk i Harald A. Møller. Jeg grep muligheten og var så heldig å få rollen. På under 10 år har jeg vært så heldig å ha fire interessante roller i konsernet. I alle roller har jeg vært omgitt av gode kolleger som har lært meg masse. 19-åringen som jobbet på med klargjøring på Bekkelaget forstod nok ikke hvor viktig absolutt alle deler av organisasjonen er for at «maskineriet» skal kunne jobbe på høyt turtall – eller høy spenning – men det er atskillig klarere nå. Jeg er oppriktig stolt av å jobbe i Møller Mobility Group som har en enorm bredde i fagkunnskap og dedikerte kolleger som omfavner endringer og ser etter nye muligheter. Dette gjør at vi kan opprettholde posisjonen som best og størst i bransjen!