Kontaktperson Volkswagen
Anita Svanes Kommunikasjonssjef +47 24033350 + 47 99569660

Last ned høyoppløselig

Pressemeldinger Volkswagen

15.05.2017

Nye Volkswagen Arteon kan bestilles

Forhåndssalget av nye Volkswagen Arteon har startet, og flaggskipet fra Volkswagen introduseres til svært attraktive priser.

Volkswagens nye flaggskip Arteon leveres i seks forskjellige varianter, og det er første gang Volkswagen har satt en modell i produksjon som er nær sagt identisk med konseptbilen som ble vist allerede for to år siden i Genève. 

Volkswagen Arteon leveres i to utstyrsversjoner i Norge, Elegance og R-line. I første omgang er det toppmodellene 240TDI DSG 4Motion og 280TSI DSG 4Motion, i tillegg til 2,0TDI 150hk DSG, både som Elegance og R-line, som man kan forhåndsbestilles.

- Vi er stolte over å kunne presentere prisene på Arteon som er usedvanlig konkurransedyktige. Modellen er utstyrt slik som Passat Highline, med tillegg av Active Info Display, Lane Assist og fotgjengergjenkjenning. Med andre ord har bilen svært mye standardutstyr, forteller direktør for Volkswagen i Norge, Kai Robert Solheim. 

Priser:
• Arteon Elegance 2,0TDI 150hk DSG                   507.500
• Arteon Elegance 2,0TDI 240hk DSG 4Motion      624.600
• Arteon Elegance 2,0TSI 280hk DSG 4Motion       622.700
• Arteon R-line 2,0TDI 150hk DSG                         515.700
• Arteon R-line 2,0TDI 240hk DSG 4Motion           631.900
• Arteon R-line 2,0TSI 280hk DSG 4Motion            630.000

I tillegg vil Volkswagen i løpet av sommeren åpne opp for resterende drivlinjer. Her vil informasjon om priser og tekniske data komme senere. De drivlinjene som gjenstår er: 
• 1,5TSI 150hk DSG                    Elegance/R-line
• 2,0TSI 190hk DSG                    Elegance/R-line
• 2,0TDI 190hk DSG 4Motion   Elegance/R-line

19.04.2017

Volkswagen viser frem nullutslipps-crossoveren I.D. CROZZ i Shanghai

Den elektriske konseptbilen I.D. CROZZ har en rekkevidde på 500 kilometer, firehjulsdrift og autopilot-modus.

Volkswagen utvikler en rekke elektriske biler basert på progressive konsepter med moderne design, og planen er å starte produksjonen i 2020. Under årets Shanghai-utstilling viser Volkswagen frem et viktig innblikk i den nye familien av elektriske biler. I.D. CROZZ er Volkswagens første elektriske CUV – en bil som kombinerer egenskaper og design fra både SUV-er og firedørscoupeer.

I.D. CROZZ følger opp de suksessfulle premierene av I.D. (i Paris 2016) og I.D. BUZZ (i Detroit 2017), og er dermed den tredje konseptmodellen i I.D.-familien. Også denne gangen er det snakk om en nullutslippsbil med lang rekkevidde, karismatisk design og et helt nytt interiørkonsept. Den sportslige I.D. CROZZ er et konkret eksempel på hvor mangfoldig Volkswagens elektriske modellportefølje vil være. 

Firehjulsdrift og 500 kilometer rekkevidde 

Navnet I.D. CROZZ er satt sammen av to elementer. I.D. står først og fremst for ”Identity” og ”Iconic Design” mens CROZZ spiller på det nye CUV-konseptet. Dette er en sportslig og velproporsjonert nullutslipps-allrounder. Med elektrisk firehjulsdrift passer den like godt inn i urbane bymiljøer som i røft terreng. I.D. CROZZ yter hele 306 hestekrefter og har en toppfart på 180 km/t. Det store batteriet gjør at bilen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer (NEDC), og ved hjelp av 150 kW hurtiglading kan batteriet lades opp til 80 prosent kapasitet på bare 30 minutter. 

I.D. CROZZ er mer kompakt og har en lavere taklinje enn Volkswagens nyeste SUV – Tiguan Allspace. Til tross for dette byr CUV-en på like mye plass. Nøkkelen til dette ligger i den modulære plattformen for elbiler (MEB). Den lange akselavstanden og kompakte motorenhetene kombinert med et batteri i gulvet gir overlegen innvendig plass. 

Til tross for den kompakte utvendige størrelsen, kan baksetepassasjerene nyte godt av plass man vanligvis finner i langt større biler. Det flate gulvet gir også veldig mye større fleksibilitet enn man er vant til fra mer konvensjonelle biler. Hvis man for eksempel vil ha med seg en sykkel, kan man enkelt felle opp seteputene i baksetet slik man gjør på kino. Da får man enkelt plass til en sykkel stående bak forsetene –uten å ofre noe bagasjeplass.

Det faktum at det ikke er noen tradisjonelle B-stolper kombinert med dører som åpnes inntil 90 grader sørger også for enkel innstigning og lasting. Alle dørene er også utstyrt med elektrisk åpning og lukking.

Utvendig er det lett å identifisere I.D. CROZZ som en elektrisk Volkswagen-modell. De C-formede LED-kjørelysene man allerede kjenner fra modeller som e-Golf og e-Up! er på plass. Hovedlysene er bygget opp av fem tynne LED-bånd som til sammen danner bilens ”øyne”. Disse kommuniserer med andre på veien når bilen brukes i selvkjørende modus. 

- Hvis det hadde vært mulig å spå hvordan fremtiden vil se ut med hundre prosent sikkerhet så har vi klart det her. Med I.D. CROZZ viser vi hvordan Volkswagen vil endre hvordan trafikken ser ut i 2020. For oss markerer de tre prototypene av denne nye generasjonen elbiler starten på en design- og teknologirevolusjon som kommer til å endre mobilitetsbegrepet og Volkswagen for alltid, sier Volkswagens designsjef Klaus Bischoff. 

Personaliserte innstillinger og midlertidig tilgang

Ved hjelp av en egen Volkswagen bruker-ID som er koblet til en smarttelefon, vil bilen kjenne igjen hvem som nærmer seg og fungere som en digital nøkkel. Dørene låses opp og alle personlige innstillinger som seteposisjon og klimaanlegg tilpasses automatisk. 

Ved hjelp av det samme systemet vil I.D. CROZZ kunne fungere som en mobil postboks. Ved hjelp av GPS vil et bud kunne lokalisere bilen og få tilgang til det 515 liter store bagasjerommet. Vedkommende vil da få midlertidig tilgang til bilens bagasjerom, og eieren vil få et varsel om at pakken de venter på er levert i bilen. 

Volkswagens uttalte mål er å gjøre elektriske biler til allemannseie over hele verden innen midten av 2020-tallet. Styreleder Herbert Diess er klar på hvordan I.D. CROZZ passer inn i denne sammenhengen.

- Innen 2025 vil vi ha et salg av elektriske biler på opptil en million biler i året. I.D. CROZZ vil spille en nøkkelrolle i denne strategien, og vi kommer til å starte produksjonen i 2020, sier han. 

2020 vil være nøkkelåret for den globale lanseringen av de første MEB-baserte Volkswagen-modellene med samme formspråk som I.D. CROZZ. Omtrent fem år senere, fra 2025, vil selvkjørende biler trigge den neste revolusjonen innen mobilitet. CUV-konseptet som vises frem i Shanghai har dette autopilotsystemet på plass. Den helautomatiske I.D. Pilot-modusen gjør at rattet trekkes inn og blir en del av det digitale dashbordet. Her får føreren all nødvendig informasjon om bilen, og kan også styre alle de viktigste funksjonene. Uavhengig av bilens kjøremodus får sjåføren også farts- og navigasjonsinformasjon via et head up-display med AR-teknologi (augmented reality).

09.03.2017

Volkswagen viser frem den selvkjørende konseptbilen Sedric

Sedric skal kunne hente barna på fotballtrening, matvarene i butikken og kjøre deg dit du vil, når du vil – ved hjelp av et enkelt knappetrykk.

Volkswagen Group har gjort individuell mobilitet tilgjengelig for folk flest i mange land gjennom historien. Med sitt nye konsept vil konsernet også gjøre avansert teknologi og sikkerhet tilgjengelig for alle, og konseptbilen Sedric er et nøkkelkomponent i denne strategien.

I tillegg til det innovative kontrollsystemet, gir Sedric også selve begrepet ”selvkjørende bil” en ny mening. Et knappetrykk er alt som skal til. Da kommer bilen kjørende, plukker opp passasjerene og bringer dem trygt til målet.

Med fremtidsprogrammet ”Together – Strategy 2025” lanserte Volkswagen Group i 2016 en av de største endringene i selskapets historie. Utvikling, produksjon og salg av biler vil fortsatt spille en nøkkelrolle for Volkswagen, men konsernet skal samtidig være verdensledende på bærekraftig mobilitet. Transformasjonen av kjerneområdet og de nye Mobility Solutions-avdelingene er basisen for morgendagens vekst. 

I fremtiden vil helautomatiserte kjøretøy berike mobilitetsopplevelsen til mange mennesker. Et konsept som baserer seg på kjøretøy som bli brukt intensivt vil ta mindre plass, bruke mindre energi, være tryggere og mer bærekraftig på samme tid. Løsningen gir skreddersydd mobilitet til alle: voksne og barn, pensjonister og mennesker med fysiske handicap, urbane mennesker uten bil eller førerkort og besøkende i en fremmed by som vil komme seg fra A til B på en enkel måte.

Volkswagen Groups første konseptbil

Sedric er en merkeuavhengig bil, og er dermed Volkswagen Groups første konseptbil. Det er også den første bilen fra konsernet som har blitt laget for såkalt nivå 5 autonom kjøring – noe som betyr at en menneskelig sjåfør ikke er nødvendig. Sedric har blitt designet, utviklet og bygget i et samarbeid mellom Volkswagen Groups Future Center Europe i Potsdam og Volkswagen Group Research i Wolfsburg. 

Sedric er pioneren – en idéplattform for autonom kjøring i Volkswagen Group. Den er også stamdaren til en rekke konsepter for individuell mobilitet. Etterhvert vil Sedric også danne basisen for modeller fra Volkswagen Groups ulike merkevarer. 

Grunntanken om enkel og individuell mobilitet for alle er koblet til et universelt utformet kjøretøy og til et intuitivt kontrollsystem. The Button, eller Knappen, er koblingen mellom brukeren og Sedric, og denne er nøkkelen til en helt ny mobilitetsopplevelse. Et enkelt trykk på knappen garanterer mobilitet til alle – uavhengig av tid og sted. Kontrollen består av en knapp å trykke på samt en ring som angir Sedrics ankomsttid ved hjelp av fargesignaler. Kontrollen har også en vibrasjonsfunksjon som vil hjelpe synshemmede med å finne bilen.

Henter på fotballtrening

Sedric vil være en del av flåten som opereres av Volkswagen Groups leverandør av mobilitetstjenester, men det kan like godt være en privateid og individuelt konfigurert modell fra et av Volkswagen Groups merker. Volkswagen er overbevist om at mange fortsatt vil eie sin egen bil i fremtiden – særlig når bilen er intelligent og kan gjennomføre ting på egenhånd. Sedric vil kunne kjøre barna på skolen, foreldrene på kontoret, finne en parkeringsplass, hente varer, plukke opp en besøkende på togstasjonen før sønnen i huset hentes på fotballtrening. Alt dette gjøres ved hjelp av et knappetrykk, med talekontroll eller med en smarttelefon – helautomatisk, pålitelig og trygt. 

Når man er på innsiden, kan man snakke med Sedric akkurat slik man ville snakket med en personlig assistent. Bilen vil kunne fortelle om destinasjonen, hvordan man kommer seg dit, traikksituasjonen eller man kan be om at bilen tar en pause på veien. Under turen kan man velge hvordan man vil bruke tiden. Vinduet er en stor OLED-skjerm med augmented reality-teknologi som fungerer som kommunikasjons- og underholdningssenter. 

Designspråket som er brukt på Sedric gjør at bilen fremstår vennlig og empatisk, og bilen skaper dermed tillit ved første øyekast. Den fremstår samtidig med robusthet og utstråler trygghet og pålitelighet ved hjelp av de muskuløse sidene og stabile takstolper. Den store døråpningen gjør det også enkelt å komme seg inn og ut av bilen – selv med bagasje.

Batteripakken til den helelektriske bilen er plassert mellom akslene, og motoren er plassert ved hjulene. Systemer som air-condition og elektronikk er plassert i de kompakte overhengene foran og bak. Totalt sett gir utformingen en helt annen følelse av plass enn det man har sett i noen bil tidligere. 

Du kan finne mer informasjon om Sedric på www.discover-SEDRIC.com

08.03.2017

Volkswagen har åpnet reservasjonsløsning for den nye Volkswagen Tiguan Allspace

På den internasjonale bilutstillingen i Genève viste Volkswagen den helt nye Tiguan Allspace.

Volkswagen i Norge har nå utviklet en digital reservasjonsløsning for våre kunder som ønsker den nye Tiguan Allspace. Ved reservasjonen velger kunden ønsket forhandler for levering av bilen. Lansering av nye Tiguan Allspace er planlagt primo november. Vi forventer at etterspørselen etter nye Tiguan Allspace blir stor, og fordelen med å reservere nå er å få bil levert så tidlig som mulig.

Priser er ikke bekreftet, men forventes å starte på omkring kr 575 000,- med 2.0 150 hk TDI DSG automatgir og 4MOTION firehjulstrekk og 7 seter (standard, med nedfellbare bakseter). Merk at ved endring av motorisering og utstyr vil prisen påvirkes.

Reservasjonsløsningen kan ses her: https://bilkjop.volkswagen.no/shop/no/vwtiguan-presales/tiguan-allspace-suv-7-seter

Nøkkelfakta om Tiguan Allspace 

 *   Nye Tiguan Allspace tetter gapet mellom den kompakte Tiguan og luksuriøse Touareg

 *   Bilen er 4701 mm lang (215 mm lengre enn Tiguan) og akselavstanden er 2790 mm (109 mm lengre enn Tiguan)

 *   Leveres med syv seter som standard i Norge

 *   Med fem seter i bruk er bagasjerommet opp mot hele 700 liter (2. seterad i fremre posisjon og nedfelt 3. seterad)

 *   Det maksimale lastevolumet med 2. og 3. seterad nedfelt er på hele 1775 liter

 *   Kraftfullt design med ny front og modifisert linje langs vinduene

 *   Tilgjengelig med Discover Pro infotainmentsystem med Gesture Control

 *   DSG (automatgir) og 4MOTION (4 hjulstrekk) er standard for alle modeller i Norge

- Vi ser frem til lanseringen av nye Tiguan Allspace, storebroren til Tiguan, som blir en stor SUV som kommuniserer kraft og dynamikk, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen. Tiguan Allspace får stor innvendig plass, et enormt bagasjerom og blir en svært fleksibel modell med 7 seter tilgjengelig, sier Volkswagen-direktør Kai Robert Solheim.

Tiguan er blant Volkswagens aller mest populære modeller, og hvert år ruller en halv million eksemplarer ut av fabrikkene. I 2016 lanserte Volkswagen andre generasjon av den populære SUV-en, og nå lanseres en ny variant av bestselgeren.

Tiguan Allspace er en betydelig større utgave av Tiguan og byr på mer plass for familier på tur. Akselavstanden er 2,79 m (økt med 109 mm) og den totale lengden er hele 4,7 m (økt med 215 mm). Tiguan Allspace leveres som syvseter i en 5+2-konfigurasjon.

Den nye SUV-en fyller mellomrommet mellom dagens Tiguan-modell og den eksklusive SUV-en Touareg. Med inntil 700 liter bagasjerom, med nedfelt 3. seterad og 2. seterad i fremre posisjon, appellerer nye Tiguan Allspace til familier som tidligere var nødt til å velge en lang dyerere SUV eller en flerbruksbil for å ha nok plass tilgjengelig. 

Kunder som tidvis har behov for ekstra plass og vil trekke tilhenger trenger heller ikke bekymre seg. De firehjulsdrevne variantene kan trekke inntil 2500 kilo. Kombinert med Volkswagens Trailer Assist-system er man også sikret enkel og trygg manøvrering med tilhenger.

De to Tiguan-modellene ble utviklet samtidig, og dermed har de en veldig klar tilknytning til hverandre.

- Vi har økt lengden på bakdørene til Tiguan Allspace, og samtidig har vi løftet panseret for å bevare proporsjonene i kombinasjon med den økte lengden. Designet på siden understrekes av en spesiell linje som løftes etter C-stolpene, sier ansvarlig eksteriørdesigner for Tiguan, Marco Pavone. Den nye grillen skaper med sine kromlister også en visuell bro til en annen ny Volkswagen-modell, Atlas, som er utviklet spesielt for det amerikanske markedet.

I likhet med den klassiske Tiguan-modellen blir Tiguan Allspace tilgjengelig i både on-road- og offroad-versjon når det kommer til utseendet i fronten. Sistnevnte kan også bestilles med en ekstra offroad-pakke som blant annet inneholder ekstra beskyttelse under bilen og gir bilen en angrepsvinkel som er syv grader brattere.

For å tydeliggjøre posisjonen mellom Tiguan og Touareg har Tiguan Allspace fått en rekke nye funksjoner.  Med de to utstyrsnivåene Businessline og Highline får kundene bedre utsyrspakker som inneholder utstyr som elektriske bakluke, LED-lys og nøkkelfri adgang. Tiguan Allspace vil også være tilgjengelig med Volkswagens helt nye Discover Pro infotainmentsystem. Det gjør den til den første bilen i dette segmentet som kan leveres med Gesture Control.

Tiguan Allspace har DSG (automatgir) og 4MOTION (4 hjuls trekk) som standard. Motorutvalget består av seks forskjellige motorer – tre diesel- og tre bensinmotorer. De tilgjengelige dieselmotorene yter 150, 190 og 240 hestekrefter, mens bensinmotorene yter 150, 180 og 220 hestekrefter.

Volkswagen Tiguan Allspace vises frem på den internasjonale bilutsillingen i Geneve, og det er ventet at bilen vil komme på markedet primo november i år.

08.03.2017

Bilutstillingen i Genève: Europeisk première for I.D. Buzz

Volkswagen viser frem en rekke store nyheter på årets bilutstilling i Genève. For første gang i Europa kan besøkende nå se konseptbilen I.D. BUZZ.

Høsten 2016 viste Volkswagen frem lillebroren til I.D. BUZZ på bilutstillingen i Paris - I.D. Også den er en revolusjon; en kompakt elbil som kommer på markedet i 2020 med en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Det er den første bilen som kommer til å serieproduseres på MEB-plattformen, og den første konseptbilen fra Volkswagen som kan kjøre selv.

Nye I.D. BUZZ er det første konseptet fra Volkswagen som viser en selvkjørende flerbruksbil. Alt som trengs er et forsiktig dytt på rattet, så forsvinner rattet inn i instrumentpanelet og endrer I.D. BUZZ fra et manuelt kjøretøy til et selvkjørende - slik tanken er at det skal fungere i 2025. Nå kan føreren snurre setet sitt rundt og vende seg mot passasjerene i baksetet. Ved hjelp av fire laser-scannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen kontinuerlig oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Kombinert med trafikkdata fra internett har bilen hele tiden et komplett bilde av situasjonen, og kan dermed ta de riktige avgjørelsene.

I.D. BUZZ lever defintivt opp til Volkswagens strategi med slagordet "We make the future real". Bakgrunnen for strategien er fire innovasjonsområder:

- Nettverkstilkoblet samfunn: Volkswagen kommer i fremtiden til å linke sammen mennesker, biler og miljøet rundt med en egen Volkswagen bruker-ID.

- Intuitivt og brukervennlig: Volkswagen har fokusert på biler som er intuitive å bruke og som er utstyrt med nye display og kontrollkonsepter.

- Selvkjørende biler: Ved hjelp av automatisk kjøreteknikk gjør Volkswagen bilene enda sikrere og mer komfortable.

- Smart bærekraft: Volkswagen intensiverer utviklingen av innovative elbiler for høyvolumsproduksjon.

Volkswagen Arteon
Blant nyhetene som vises frem på utstillingen er en helt ny modell som får navnet Arteon. Det er en moderne gran turismo-modell som leverer både komfort, sportslighet og moderne design til en fornuftig pris. Bilen plasserer seg over Passat i Volkswagens modellportefølje, og vil med det være Volkswagens toppmodell i Europa.

Den nye modellen er basert på Volkswagens modulbaserte plattform MQB. Den tverrstilte motoren bidrar til økt innvendig plass, og det samme gjør akselavstanden på 2841 mm. Totalt sett måler Arteon 4862 millimeter i lengderetningen - og kombinert med bredden på 1871 mm og høyden på 1427 mm danner dette grunnlaget for bilens dynamiske proporsjoner.

Gran turismo-konseptet innebærer også i stor grad praktiske egenskaper. I tillegg til det linjelekre utseendet byr Arteon på komfortable sitteplasser til fem personer samt et bagasjeromsvolum på 563 liter som kan økes til 1557 liter ved å legge ned baksetene. Den store bakluken bidrar også til at innlasting er vesentlig enklere enn i en tradisjonell sedan.

Under panseret kan Arteon leveres med seks forskjellige motoralternativer fra 150 til 280 hestekrefter, og alle modellene vil få DSG automatgir som standardutstyr i Norge. Flere av motorene leveres også med 4MOTION firehjulsdrift som standard. 

Bilen vil være på plass i Norge allerede til sommeren.

Volkswagen Tiguan Allspace 
Tiguan er blant Volkswagens aller mest populære modeller, og hvert år ruller en halv million eksemplarer ut av fabrikkene. I 2016 lanserte Volkswagen andre generasjon av den populære SUV-en, og nå lanserer de en ny variant av bestselgeren.

Tiguan Allspace er en egen versjon som byr på mer plass for familier på tur. Akselavstanden er økt med 109 millimeter og den totale lengden er økt med 215 millimeter sammenlignet med Tiguan. For kunder som har behov for flere seter, kan Tiguan Allspace også leveres som syvseter i en 5+2-konfigurasjon. I Norge vil 7-seter, 4MOTION og DSG være standard.

Modellen leveres med en rekke motorer fra 150 til 240 hestekrefter. Tiguan Allspace kommer til Norge i begynnelsen av november.

Volkswagen e-Golf med lengre rekkevidde
På plass i Genève er også nye Volkswagen e-Golf. Bilen som har vært Norges mest populære elbil de siste årene får nå en vesentlig økt rekkevidde. Batterikapasiteten er økt med mer enn 60 prosent til 35,8 kWt – noe som tilsvarer en økning i rekkevidde fra 190 til 300 kilometer målt etter NEDC-standarden. Forventet reell rekkevidde vil være mellom 200 og 300 kilometer på sommerføre.

Kombinert med det større batteriet vil nye e-Golf få en sterkere motor som yter 136 hestekrefter og 290 Nm. Til tross for de økte ytelser og høyere vekt på grunn av større batterikapasitet vil e-Golf fortsatt ha samme strømforbruk som tidligere.

Nye Volkswagen e-Golf vil koste fra 299.300 kroner i Norge, eks. frakt- og leveringsomkostninger, og de første bilene vil bli levert til kundene i april 2017.

Volkswagens stand på utstillingen befinner seg i hall 2.

07.03.2017

Arteon tilfører Volkswagens modellrekke en ny premiummodell

På bilmessen i Genève viser Volkswagen frem det som er en helt ny modell – Volkswagen Arteon. Den linjelekre GT-bilen blir merkets mest eksklusive modell.

Arteon er en moderne gran turismo-modell som leverer både komfort, sportslighet og moderne design til en fornuftig pris. Bilen plasserer seg over Passat i Volkswagens modellportefølje, og vil med det være Volkswagens toppmodell i Europa.

- Arteon kombinerer designelementer fra klassiske sportsbiler med elegansen og plassen til en fastback. Det er en nymotens gran turismo-bil som appellerer til både hjerte og hjerne, sier Volkswagens designsjef Klaus Bischoff.

Den nye modellen er basert på Volkswagens modulbaserte plattform MQB. Den tverrstilte motoren bidrar til økt innvendig plass, og det samme gjør akselavstanden på 2841 mm. Totalt sett måler Arteon 4862 millimeter i lengderetningen - og kombinert med bredden på 1871 mm og høyden på 1427 mm danner dette grunnlaget for bilens dynamiske proporsjoner.

- De atletiske linjene er også et uttrykk for et funksjonelt og helhetlig konsept. Form og funksjon møtes på en moderne måte, og Arteon har, takket være den lange akselavstanden og den store bakluken, både mer plass og fleksibilitet enn en tradisjonell sedan, sier eksteriørdesigner Tobias Sühlmann.

Et av de viktigste designelementene er den ekspressive fronten. Panseret som strekker seg både ned mot grillen og delvis ned mot forskjermene er med på å gi bilen karakter. Det samme gjelder grillen som strekker seg i hele Arteons bredde og på den måten bidrar til å forsterke inntrykket av en bred og muskuløs bil med sportslige aner. Også formene langs siden, med brede skjermer, hjul i størrelser opp til 20 tommer og en kraftig skulderlinje, forteller om bilens sportslige karakter.

DSG som standardutstyr

Gran turismo-konseptet innebærer også i stor grad praktiske egenskaper. I tillegg til det linjelekre utseendet byr Arteon på komfortable sitteplasser til fem personer samt et bagasjeromsvolum på 563 liter som kan økes til 1557 liter ved å legge ned baksetene. Den store bakluken bidrar også til at innlasting er vesentlig enklere enn i en tradisjonell sedan.

Under panseret kan Arteon leveres med seks forskjellige motoralternativer fra 150 til 280 hestekrefter. Alle motorene er moderne, firesylindrede turbomotorer med direkte innsprøytning. De første to kraftnivåene byr på like ytelser for bensin- og dieselmotorene: 150 og 190 hestekrefter. Den kraftigste dieselmotoren yter 240 hestekrefter, mens toppmodellen med bensinmotor yter 280 hestekrefter. Alle Arteon i Norge leveres med DSG automatgir som standard. 4MOTION firehjulsdrift vil være standard på 190hk og 240hk TDI samt på 280hk TSI.

Mye tilgjengelig utstyr

For å matche bilens fremtidsrettede utseende, har den også blitt utstyrt med topp moderne assistentsystemer. Blant annet kan Arteon leveres med siste utgave av adaptiv cruise control (ACC) som nå tar hensyn til ting som fartsgrenser og ruteinformasjon og justerer farten deretter. Også de nye dynamiske kurvelysene tar nå hensyn til data om veien. Ved å ta i bruk informasjon fra bilens GPS-system kan de lyse opp svingene allerede før sjåføren svinger. Arteon er også utstyrt med andre generasjon Emergency Assist som både bremser ned bilen og styrer den mot høyre (så lenge det er klart) dersom sjåføren får et illebefinnende.

Arteon vil være tilgjengelig i to forskjellige utstyrsversjoner i Norge: Elegance og R-Line. Førstnevnte er fokusert på premiumsegmentets materialer og designtrekk, mens R-Line-modellene er utformet for kundene som setter pris på bilens sportslige gener – i likhet med på Volkswagens andre R-Line-modeller.

Basert på de to utstyrsnivåene kan bilen personaliseres i stor grad, og en lang rekke ekstrautstyr er tilgjengelig – som for eksempel panoramasoltak, massasjeseter og tofarget nappaskinninteriør. 

Arteon vil produseres på Volkswagens fabrikk i Emden nordvest i Tyskland. Her har man direkte tilgang til havet – noe som gjør det til det perfekte stedet å produsere Arteon som vil lanseres i en lang rekke markeder over hele verden. Til Norge kommer bilen allerede til sommeren, og det vil bli åpnet for bestilling i løpet av kort tid.

Se flere bilder og video av nye Volkswagen Arteon her.

06.03.2017

Volkswagen Tiguan Allspace: Kraftfull og stor familie-SUV

Med enda større plass for baksetepassasjerene, et meget stort bagasjerom og med syv seter dekker den nye SUVen behovet til enda flere kunder.

Nøkkelfakta om Tiguan Allspace

  • Nye Tiguan Allspace tetter gapet mellom den kompakte Tiguan og luksuriøse Touareg
  • Bilen er 4701 mm lang (215 mm lengre enn Tiguan) og akselavstanden er 2790 mm (109 mm lengre enn Tiguan)
  • Leveres med syv seter som standard i Norge
  • Med fem seter i bruk er bagasjerommet opp mot hele 700 liter (2. seterad i fremre posisjon og nedfelt 3. seterad)
  • Det maksimale lastevolumet med 2. og 3. seterad nedfelt er på hele 1775 liter
  • Kraftfullt design med ny front og modifisert linje langs vinduene
  • Tilgjengelig med Discover Pro infotainmentsystem med Gesture Control
  • DSG (automatgir) og 4MOTION (4 hjulstrekk) er standard for alle modeller i Norge

- Vi ser frem til lanseringen av nye Tiguan Allspace, storebroren til Tiguan, som blir en stor SUV som kommuniserer kraft og dynamikk, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen. Tiguan Allspace får stor innvendig plass, et enormt bagasjerom og blir en svært fleksibel modell med 7 seter tilgjengelig, sier Volkswagen-direktør Kai Robert Solheim.

Tiguan er blant Volkswagens aller mest populære modeller, og hvert år ruller en halv million eksemplarer ut av fabrikkene. I 2016 lanserte Volkswagen andre generasjon av den populære SUV-en, og nå lanseres en ny variant av bestselgeren. 

Tiguan Allspace er en betydelig større utgave av Tiguan og byr på mer plass for familier på tur. Akselavstanden er 2,79 m (økt med 109 mm) og den totale lengden er hele 4,7 m (økt med 215 mm). Tiguan Allspace leveres som syvseter i en 5+2-konfigurasjon.

Den nye SUV-en fyller mellomrommet mellom dagens Tiguan-modell og den eksklusive SUV-en Touareg. Med inntil 700 liter bagasjerom, med nedfelt 3. seterad og 2. seterad i fremre posisjon, appellerer nye Tiguan Allspace til familier som tidligere var nødt til å velge en lang dyerere SUV eller en flerbruksbil for å ha nok plass tilgjengelig. 

Kunder som tidvis har behov for ekstra plass og vil trekke tilhenger trenger heller ikke bekymre seg. De firehjulsdrevne variantene kan trekke inntil 2500 kilo. Kombinert med Volkswagens Trailer Assist-system er man også sikret enkel og trygg manøvrering med tilhenger.

De to Tiguan-modellene ble utviklet samtidig, og dermed har de en veldig klar tilknytning til hverandre.

- Vi har økt lengden på bakdørene til Tiguan Allspace, og samtidig har vi løftet panseret for å bevare proporsjonene i kombinasjon med den økte lengden. Designet på siden understrekes av en spesiell linje som løftes etter C-stolpene, sier ansvarlig eksteriørdesigner for Tiguan, Marco Pavone. Den nye grillen skaper med sine kromlister også en visuell bro til en annen ny Volkswagen-modell, Atlas, som er utviklet spesielt for det amerikanske markedet.

I likhet med den klassiske Tiguan-modellen blir Tiguan Allspace tilgjengelig i både on-road- og offroad-versjon når det kommer til utseendet i fronten. Sistnevnte kan også bestilles med en ekstra offroad-pakke som blant annet inneholder ekstra beskyttelse under bilen og gir bilen en angrepsvinkel som er syv grader brattere.

For å tydeliggjøre posisjonen mellom Tiguan og Touareg har Tiguan Allspace fått en rekke nye funksjoner.  Med de to utstyrsnivåene Businessline og Highline får kundene bedre utsyrspakker som inneholder utstyr som elektriske bakluke, LED-lys og nøkkelfri adgang. Tiguan Allspace vil også være tilgjengelig med Volkswagens helt nye Discover Pro infotainmentsystem. Det gjør den til den første bilen i dette segmentet som kan leveres med Gesture Control. 

Tiguan Allspace har DSG (automatgir) og 4MOTION (4 hjuls trekk) som standard. Motorutvalget består av seks forskjellige motorer – tre diesel- og tre bensinmotorer. De tilgjengelige dieselmotorene yter 150, 190 og 240 hestekrefter, mens bensinmotorene yter 150, 180 og 220 hestekrefter.

Volkswagen Tiguan Allspace vises frem på den internasjonale bilutsillingen i Geneve, og det er ventet at bilen vil komme på markedet primo november i år.

Se flere bilder og video av nye Tiguan Allspace her.

02.02.2017

Åpner for bestilling av nye Volkswagen Golf

Norges mest solgte bil med oppdatert utseende og mer standardutstyr er nå tilgjengelig hos forhandlerne.

Nye Volkswagen Golf ble vist frem for første gang i november, og nå kan kundene endelig bestille den nye bilen. Oppdateringen av modellen gir bilen et mer moderne utseende takket være LED-lys og nye støtfangere både foran og bak. I tillegg er bilen tilgjengelig med en rekke nye assistansesystemer og de fleste utstyrsversjonene har nå betydelig mer standardutstyr enn utgående modell.

Blant det nye standardutstyret finner man blant annet et oppgradert infotainmentsystem med en 8-tommers skjerm og parkeringssensorer både foran og bak. Businessline-modellene vil også få LED-frontlykter som standardutstyr, og Highline/Alltrack-modellene er utstyrt med blant annet nøkkelfri adgang, dynamiske LED-lykter og oppvarmet multifunksjonsratt som standard.

Det tilgjengelige ekstrautstyret inneholder blant annet en rekke assistentsystemer som Trailer Assist, Emergency Assist og fotgjengergjenkjenning. I tillegg vil nye Golf være første bil i klassen som kan leveres med et bevegelsesstyrt infotainmentsystem i form av nye Discover Pro med 9,2-tommers skjerm.

Den suksessfulle elbilen e-Golf med 300 kilometers rekkevidde ble tilgjengelig for bestilling i det norske markedet allerede før nyttår, og nå er det åpnet for salg av alle Golf-modellene – inkludert GTE, stasjonsvogn og Alltrack. Ved lansering kan kundene velge mellom følgende motorer:

  • 1,0 TSI 110 hk (manuell og DSG) – fra kr. 297 500
  • 2,0 TDI 150 hk (manuell og DSG) – fra kr. 351 300
  • 2,0 TDI 150 hk 4Motion (manuell) – fra kr. 370 700
  • Alltrack 2,0 TDI 184 hk 4MOTION (DSG) – fra kr. 439 500
  • Alltrack 1,8 TSI 180 hk 4MOTION (DSG) – fra kr. 452 100
  • GTD 2,0 TDI 184 hk (manuell og DSG) – fra kr. 390 800
  • GTE 1,4 TSI 204 hk (DSG) – fra kr. 344 900
  • R 2,0 TSI 310 hk (7-trinns DSG) – fra kr. 552 500

Resterende modeller vil bli tilgjengelig i løpet av 2017.

De første bilene forventes å være på plass i Norge i midten av mars.

24.01.2017

Årets Volkswagen-forhandler 2016

Dahles Auto Fredrikstad ble Årets Volkswagenforhandler 2016. Det er den høyeste utmerkelsen en Volkswagen-forhandler kan få. Dahles Auto Fredrikstad feirer i år sitt 100 års jubileum.

- Vi gratulerer Dahles Auto Fredrikstad med utnevnelsen Årets forhandler. Dette er en bedrift med et svært engasjert team som legger stor vekt på å være et hyggelig vertskap for kundene og å skape et godt miljø internt, sa direktør for Volkswagen, Kai Robert Solheim.

Dahles Auto Fredrikstad har hatt meget gode resultater over lang tid. Forhandleren har høy kundetilfredshet både for salg av biler og for servicemarkedet. De er også meget flinke til å utnytte det store potensialet i merket Volkswagen både på salg av biler og servicemarkedet.

Forhandleren holder alltid en høy standard og har vært nominert flere ganger tidligere. Dyktige medarbeidere og ledere har skapt et miljø hvor både ansatte og kunder trives. De er endringsvillige og er alltid aktive med forbedringsprosesser.

11.01.2017

Volkswagen presenterer I.D. BUZZ

En ny æra innen mobilitet er på gang, og Volkswagen er med på å definere denne. Under den pågående bilmessen i Detroit presenterer Volkswagen sin konseptbil I.D. BUZZ, en elektrisk mikrobuss med slagordet "We make the future real".

- I.D. BUZZ er et eksempel på nye Volkswagen; moderne, positiv, emosjonell og fremtidsorientert. I 2025 ønsker vi å selge en million elektriske biler hvert år, og dermed gjøre elbiler til det nye kjennetegnet ved Volkswagen. Allerede i dag har vi suksess med våre elbiler, og fra 2020 lanserer vi vår I.D.-familie, en ny generasjon med elektriske og nettverkstilkoblede biler. Bilene vil være oppnåelige for millioner av mennesker, forteller Dr. Herbert Diess, styreformann i Volkswagen Brand Board of Management.

Med konseptbilen I.D. BUZZ demonstrer Volkswagen hvor rikt utrustet morgendagens elbiler kommer til være - firehjulsdrift, elmotorer på for- og bakaksel, et helautomatisk kjørefunksjon (I.D. Pilot), samt en helt ny generasjon av instrumenter og kontrollfunksjoner.

- I.D. BUZZ er neste generasjons MPV. Den er basert på Modular Electric Drive Kit (MEB) og tilbyr komfort og massevis av plass for lange reiser. Rekkevidden er opp til 600 kilometer, forklarer Frank Welsch, Volkswagens utviklingssjef.

I.D BUZZ får ny energi gjennom induksjon eller fra en ladestasjon. Med en ladeeffekt på 150 kW tar det rundt tretti minutter å lade batteriet til 80 prosent. Lithiumbatteriet har en kapasitet på 111 kWh.

Det er bare fire måneder siden Volkswagen viste frem lillebroren til I.D. BUZZ på bilutstillingen i Paris - I.D. Også den er en revolusjon; en kompakt elbil som kommer på markedet i 2020 med en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Det er den første bilen som kommer til å serieproduseres basert på MEB-plattformen, og den første konseptbilen fra Volkswagen som kan kjøre selv.

Nye I.D. BUZZ er nå den første MPV hvor dette er mulig. Alt som trengs er et forsiktig dytt på rattet, så forsvinner rattet inn i instrumentpanelet og endrer I.D. BUZZ fra et manuelt kjøretøy til et helautomatisk, slik tanken er at det skal fungere i 2025. Nå kan føreren snurre setet sitt rundt og vende seg mot passasjerene i baksetet. Ved hjelp av fire laser-scannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen kontinuerlig oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Kombinert med trafikkdata fra internett har bilen hele tiden et komplett bilde av situasjonen, og kan dermed ta de riktige avgjørelsene.

Innvendig finnes ikke lenger et vanlig førermiljø. I stedet prosesserer MPV-konseptbilen viktig informasjon ved hjelp av AR (Augmented Reality), Head-up Display i førerens synsfelt - i 3D, i et virtuelt format på veien. Funksjoner som infotainment og klimaanlegg styres med et avtagbart nettbrett. De viktigste funksjonene for å kjøre bilen selv finnes imidlertid på rattet. Den indre delen er ikke utrustet med knapper som i dag, men består i stedet av en slags berøringsskjerm.

Konseptbilen har plass til åtte seter, noe som gjør den til romsligere enn noen annen elbil på markedet. Bilen har en lengde på 494 cm, en bredde på 198 cm og en høyde på 196 cm. Akselavstanden er på hele 330 cm, og har et bagasjerom som tar fra 660 til 4600 liter.

Takket være den lange akselavstanden blir den svært komfortabel, og batteriet er plassert mellom hjulene i gulvet. Dette bidrar til et lavt tyngdepunkt og en perfekt fordeling av vekten. Elektrisk regulerende støtdempere hjelper også på komforten. To elmotorer på 201 hester hver sørger for en samlet effekt på 369 hestekrefter. Det skal gi 0-100 km/t på rundt fem sekunder og toppfart på 160 km/t.

I.D. BUZZ lever dermed opp til Volkswagens strategi med slagordet "We make the future real". Bakgrunnen for strategien er fire innovasjonsområder:

- Nettverkstilkoblet samfunn: Volkswagen kommer i fremtiden til å linke sammen mennesker, biler og miljøet rundt med en egen Volkswagen bruker-ID.

- Intuitivt og brukervennlig: Volkswagen har fokusert på biler som er intuitive å bruke og som er utstyrt med nye display og kontrollkonsepter.

- Selvkjørende biler: Ved hjelp av automatisk kjøreteknikk gjør Volkswagen bilene enda sikrere og mer komfortable.

- Smart bærekraft: Volkswagen intensiverer utviklingen av innovative elbiler for høyvolumsproduksjon.


 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > »