Kontaktperson Volkswagen

Pressemeldinger Volkswagen

08.03.2017

Volkswagen har åpnet reservasjonsløsning for den nye Volkswagen Tiguan Allspace

På den internasjonale bilutstillingen i Genève viste Volkswagen den helt nye Tiguan Allspace.

Volkswagen i Norge har nå utviklet en digital reservasjonsløsning for våre kunder som ønsker den nye Tiguan Allspace. Ved reservasjonen velger kunden ønsket forhandler for levering av bilen. Lansering av nye Tiguan Allspace er planlagt primo november. Vi forventer at etterspørselen etter nye Tiguan Allspace blir stor, og fordelen med å reservere nå er å få bil levert så tidlig som mulig.

Priser er ikke bekreftet, men forventes å starte på omkring kr 575 000,- med 2.0 150 hk TDI DSG automatgir og 4MOTION firehjulstrekk og 7 seter (standard, med nedfellbare bakseter). Merk at ved endring av motorisering og utstyr vil prisen påvirkes.

Reservasjonsløsningen kan ses her: https://bilkjop.volkswagen.no/shop/no/vwtiguan-presales/tiguan-allspace-suv-7-seter

Nøkkelfakta om Tiguan Allspace

*   Nye Tiguan Allspace tetter gapet mellom den kompakte Tiguan og luksuriøse Touareg

*   Bilen er 4701 mm lang (215 mm lengre enn Tiguan) og akselavstanden er 2790 mm (109 mm lengre enn Tiguan)

*   Leveres med syv seter som standard i Norge

*   Med fem seter i bruk er bagasjerommet opp mot hele 700 liter (2. seterad i fremre posisjon og nedfelt 3. seterad)

*   Det maksimale lastevolumet med 2. og 3. seterad nedfelt er på hele 1775 liter

*   Kraftfullt design med ny front og modifisert linje langs vinduene

*   Tilgjengelig med Discover Pro infotainmentsystem med Gesture Control

*   DSG (automatgir) og 4MOTION (4 hjulstrekk) er standard for alle modeller i Norge

- Vi ser frem til lanseringen av nye Tiguan Allspace, storebroren til Tiguan, som blir en stor SUV som kommuniserer kraft og dynamikk, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen. Tiguan Allspace får stor innvendig plass, et enormt bagasjerom og blir en svært fleksibel modell med 7 seter tilgjengelig, sier Volkswagen-direktør Kai Robert Solheim.

Tiguan er blant Volkswagens aller mest populære modeller, og hvert år ruller en halv million eksemplarer ut av fabrikkene. I 2016 lanserte Volkswagen andre generasjon av den populære SUV-en, og nå lanseres en ny variant av bestselgeren.

Tiguan Allspace er en betydelig større utgave av Tiguan og byr på mer plass for familier på tur. Akselavstanden er 2,79 m (økt med 109 mm) og den totale lengden er hele 4,7 m (økt med 215 mm). Tiguan Allspace leveres som syvseter i en 5+2-konfigurasjon.

Den nye SUV-en fyller mellomrommet mellom dagens Tiguan-modell og den eksklusive SUV-en Touareg. Med inntil 700 liter bagasjerom, med nedfelt 3. seterad og 2. seterad i fremre posisjon, appellerer nye Tiguan Allspace til familier som tidligere var nødt til å velge en lang dyerere SUV eller en flerbruksbil for å ha nok plass tilgjengelig.

Kunder som tidvis har behov for ekstra plass og vil trekke tilhenger trenger heller ikke bekymre seg. De firehjulsdrevne variantene kan trekke inntil 2500 kilo. Kombinert med Volkswagens Trailer Assist-system er man også sikret enkel og trygg manøvrering med tilhenger.

De to Tiguan-modellene ble utviklet samtidig, og dermed har de en veldig klar tilknytning til hverandre.

- Vi har økt lengden på bakdørene til Tiguan Allspace, og samtidig har vi løftet panseret for å bevare proporsjonene i kombinasjon med den økte lengden. Designet på siden understrekes av en spesiell linje som løftes etter C-stolpene, sier ansvarlig eksteriørdesigner for Tiguan, Marco Pavone. Den nye grillen skaper med sine kromlister også en visuell bro til en annen ny Volkswagen-modell, Atlas, som er utviklet spesielt for det amerikanske markedet.

I likhet med den klassiske Tiguan-modellen blir Tiguan Allspace tilgjengelig i både on-road- og offroad-versjon når det kommer til utseendet i fronten. Sistnevnte kan også bestilles med en ekstra offroad-pakke som blant annet inneholder ekstra beskyttelse under bilen og gir bilen en angrepsvinkel som er syv grader brattere.

For å tydeliggjøre posisjonen mellom Tiguan og Touareg har Tiguan Allspace fått en rekke nye funksjoner.  Med de to utstyrsnivåene Businessline og Highline får kundene bedre utsyrspakker som inneholder utstyr som elektriske bakluke, LED-lys og nøkkelfri adgang. Tiguan Allspace vil også være tilgjengelig med Volkswagens helt nye Discover Pro infotainmentsystem. Det gjør den til den første bilen i dette segmentet som kan leveres med Gesture Control.

Tiguan Allspace har DSG (automatgir) og 4MOTION (4 hjuls trekk) som standard. Motorutvalget består av seks forskjellige motorer – tre diesel- og tre bensinmotorer. De tilgjengelige dieselmotorene yter 150, 190 og 240 hestekrefter, mens bensinmotorene yter 150, 180 og 220 hestekrefter.

Volkswagen Tiguan Allspace vises frem på den internasjonale bilutsillingen i Geneve, og det er ventet at bilen vil komme på markedet primo november i år.

08.03.2017

Bilutstillingen i Genève: Europeisk première for I.D. Buzz

Volkswagen viser frem en rekke store nyheter på årets bilutstilling i Genève. For første gang i Europa kan besøkende nå se konseptbilen I.D. BUZZ.

Høsten 2016 viste Volkswagen frem lillebroren til I.D. BUZZ på bilutstillingen i Paris - I.D. Også den er en revolusjon; en kompakt elbil som kommer på markedet i 2020 med en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Det er den første bilen som kommer til å serieproduseres på MEB-plattformen, og den første konseptbilen fra Volkswagen som kan kjøre selv.

Nye I.D. BUZZ er det første konseptet fra Volkswagen som viser en selvkjørende flerbruksbil. Alt som trengs er et forsiktig dytt på rattet, så forsvinner rattet inn i instrumentpanelet og endrer I.D. BUZZ fra et manuelt kjøretøy til et selvkjørende - slik tanken er at det skal fungere i 2025. Nå kan føreren snurre setet sitt rundt og vende seg mot passasjerene i baksetet. Ved hjelp av fire laser-scannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen kontinuerlig oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Kombinert med trafikkdata fra internett har bilen hele tiden et komplett bilde av situasjonen, og kan dermed ta de riktige avgjørelsene.

I.D. BUZZ lever defintivt opp til Volkswagens strategi med slagordet "We make the future real". Bakgrunnen for strategien er fire innovasjonsområder:

- Nettverkstilkoblet samfunn: Volkswagen kommer i fremtiden til å linke sammen mennesker, biler og miljøet rundt med en egen Volkswagen bruker-ID.

- Intuitivt og brukervennlig: Volkswagen har fokusert på biler som er intuitive å bruke og som er utstyrt med nye display og kontrollkonsepter.

- Selvkjørende biler: Ved hjelp av automatisk kjøreteknikk gjør Volkswagen bilene enda sikrere og mer komfortable.

- Smart bærekraft: Volkswagen intensiverer utviklingen av innovative elbiler for høyvolumsproduksjon.

Volkswagen Arteon
Blant nyhetene som vises frem på utstillingen er en helt ny modell som får navnet Arteon. Det er en moderne gran turismo-modell som leverer både komfort, sportslighet og moderne design til en fornuftig pris. Bilen plasserer seg over Passat i Volkswagens modellportefølje, og vil med det være Volkswagens toppmodell i Europa.

Den nye modellen er basert på Volkswagens modulbaserte plattform MQB. Den tverrstilte motoren bidrar til økt innvendig plass, og det samme gjør akselavstanden på 2841 mm. Totalt sett måler Arteon 4862 millimeter i lengderetningen - og kombinert med bredden på 1871 mm og høyden på 1427 mm danner dette grunnlaget for bilens dynamiske proporsjoner.

Gran turismo-konseptet innebærer også i stor grad praktiske egenskaper. I tillegg til det linjelekre utseendet byr Arteon på komfortable sitteplasser til fem personer samt et bagasjeromsvolum på 563 liter som kan økes til 1557 liter ved å legge ned baksetene. Den store bakluken bidrar også til at innlasting er vesentlig enklere enn i en tradisjonell sedan.

Under panseret kan Arteon leveres med seks forskjellige motoralternativer fra 150 til 280 hestekrefter, og alle modellene vil få DSG automatgir som standardutstyr i Norge. Flere av motorene leveres også med 4MOTION firehjulsdrift som standard.

Bilen vil være på plass i Norge allerede til sommeren.

Volkswagen Tiguan Allspace
Tiguan er blant Volkswagens aller mest populære modeller, og hvert år ruller en halv million eksemplarer ut av fabrikkene. I 2016 lanserte Volkswagen andre generasjon av den populære SUV-en, og nå lanserer de en ny variant av bestselgeren.

Tiguan Allspace er en egen versjon som byr på mer plass for familier på tur. Akselavstanden er økt med 109 millimeter og den totale lengden er økt med 215 millimeter sammenlignet med Tiguan. For kunder som har behov for flere seter, kan Tiguan Allspace også leveres som syvseter i en 5+2-konfigurasjon. I Norge vil 7-seter, 4MOTION og DSG være standard.

Modellen leveres med en rekke motorer fra 150 til 240 hestekrefter. Tiguan Allspace kommer til Norge i begynnelsen av november.

Volkswagen e-Golf med lengre rekkevidde
På plass i Genève er også nye Volkswagen e-Golf. Bilen som har vært Norges mest populære elbil de siste årene får nå en vesentlig økt rekkevidde. Batterikapasiteten er økt med mer enn 60 prosent til 35,8 kWt – noe som tilsvarer en økning i rekkevidde fra 190 til 300 kilometer målt etter NEDC-standarden. Forventet reell rekkevidde vil være mellom 200 og 300 kilometer på sommerføre.

Kombinert med det større batteriet vil nye e-Golf få en sterkere motor som yter 136 hestekrefter og 290 Nm. Til tross for de økte ytelser og høyere vekt på grunn av større batterikapasitet vil e-Golf fortsatt ha samme strømforbruk som tidligere.

Volkswagens stand på utstillingen befinner seg i hall 2.

07.03.2017

Arteon tilfører Volkswagens modellrekke en ny premiummodell

På bilmessen i Genève viser Volkswagen frem det som er en helt ny modell – Volkswagen Arteon. Den linjelekre GT-bilen blir merkets mest eksklusive modell.

Arteon er en moderne gran turismo-modell som leverer både komfort, sportslighet og moderne design til en fornuftig pris. Bilen plasserer seg over Passat i Volkswagens modellportefølje, og vil med det være Volkswagens toppmodell i Europa.

- Arteon kombinerer designelementer fra klassiske sportsbiler med elegansen og plassen til en fastback. Det er en nymotens gran turismo-bil som appellerer til både hjerte og hjerne, sier Volkswagens designsjef Klaus Bischoff.

- De atletiske linjene er også et uttrykk for et funksjonelt og helhetlig konsept. Form og funksjon møtes på en moderne måte, og Arteon har, takket være den lange akselavstanden og den store bakluken, både mer plass og fleksibilitet enn en tradisjonell sedan, sier eksteriørdesigner Tobias Sühlmann.

Et av de viktigste designelementene er den ekspressive fronten. Panseret som strekker seg både ned mot grillen og delvis ned mot forskjermene er med på å gi bilen karakter. Det samme gjelder grillen som strekker seg i hele Arteons bredde og på den måten bidrar til å forsterke inntrykket av en bred og muskuløs bil med sportslige aner. Også formene langs siden, med brede skjermer, hjul i størrelser opp til 20 tommer og en kraftig skulderlinje, forteller om bilens sportslige karakter.

DSG som standardutstyr

Under panseret kan Arteon leveres med seks forskjellige motoralternativer fra 150 til 280 hestekrefter. Alle motorene er moderne, firesylindrede turbomotorer med direkte innsprøytning. De første to kraftnivåene byr på like ytelser for bensin- og dieselmotorene: 150 og 190 hestekrefter. Den kraftigste dieselmotoren yter 240 hestekrefter, mens toppmodellen med bensinmotor yter 280 hestekrefter. Alle Arteon i Norge leveres med DSG automatgir som standard. 4MOTION firehjulsdrift vil være standard på 190hk og 240hk TDI samt på 280hk TSI.

Mye tilgjengelig utstyr

For å matche bilens fremtidsrettede utseende, har den også blitt utstyrt med topp moderne assistentsystemer. Blant annet kan Arteon leveres med siste utgave av adaptiv cruise control (ACC) som nå tar hensyn til ting som fartsgrenser og ruteinformasjon og justerer farten deretter. Også de nye dynamiske kurvelysene tar nå hensyn til data om veien. Ved å ta i bruk informasjon fra bilens GPS-system kan de lyse opp svingene allerede før sjåføren svinger. Arteon er også utstyrt med andre generasjon Emergency Assist som både bremser ned bilen og styrer den mot høyre (så lenge det er klart) dersom sjåføren får et illebefinnende.

Arteon vil være tilgjengelig i to forskjellige utstyrsversjoner i Norge: Elegance og R-Line. Førstnevnte er fokusert på premiumsegmentets materialer og designtrekk, mens R-Line-modellene er utformet for kundene som setter pris på bilens sportslige gener – i likhet med på Volkswagens andre R-Line-modeller.

Basert på de to utstyrsnivåene kan bilen personaliseres i stor grad, og en lang rekke ekstrautstyr er tilgjengelig – som for eksempel panoramasoltak, massasjeseter og tofarget nappaskinninteriør.

Arteon vil produseres på Volkswagens fabrikk i Emden nordvest i Tyskland. Her har man direkte tilgang til havet – noe som gjør det til det perfekte stedet å produsere Arteon som vil lanseres i en lang rekke markeder over hele verden. Til Norge kommer bilen allerede til sommeren, og det vil bli åpnet for bestilling i løpet av kort tid.

Se flere bilder og video av nye Volkswagen Arteon her.

06.03.2017

Volkswagen Tiguan Allspace: Kraftfull og stor familie-SUV

Med enda større plass for baksetepassasjerene, et meget stort bagasjerom og med syv seter dekker den nye SUVen behovet til enda flere kunder.

Nøkkelfakta om Tiguan Allspace

• Nye Tiguan Allspace tetter gapet mellom den kompakte Tiguan og luksuriøse Touareg
  • Bilen er 4701 mm lang (215 mm lengre enn Tiguan) og akselavstanden er 2790 mm (109 mm lengre enn Tiguan)
  • Leveres med syv seter som standard i Norge
  • Med fem seter i bruk er bagasjerommet opp mot hele 700 liter (2. seterad i fremre posisjon og nedfelt 3. seterad)
  • Det maksimale lastevolumet med 2. og 3. seterad nedfelt er på hele 1775 liter
  • Kraftfullt design med ny front og modifisert linje langs vinduene
  • Tilgjengelig med Discover Pro infotainmentsystem med Gesture Control
  • DSG (automatgir) og 4MOTION (4 hjulstrekk) er standard for alle modeller i Norge

Se flere bilder og video av nye Tiguan Allspace her.

02.02.2017

Åpner for bestilling av nye Volkswagen Golf

Norges mest solgte bil med oppdatert utseende og mer standardutstyr er nå tilgjengelig hos forhandlerne.

Nye Volkswagen Golf ble vist frem for første gang i november, og nå kan kundene endelig bestille den nye bilen. Oppdateringen av modellen gir bilen et mer moderne utseende takket være LED-lys og nye støtfangere både foran og bak. I tillegg er bilen tilgjengelig med en rekke nye assistansesystemer og de fleste utstyrsversjonene har nå betydelig mer standardutstyr enn utgående modell.

Blant det nye standardutstyret finner man blant annet et oppgradert infotainmentsystem med en 8-tommers skjerm og parkeringssensorer både foran og bak. Businessline-modellene vil også få LED-frontlykter som standardutstyr, og Highline/Alltrack-modellene er utstyrt med blant annet nøkkelfri adgang, dynamiske LED-lykter og oppvarmet multifunksjonsratt som standard.

Det tilgjengelige ekstrautstyret inneholder blant annet en rekke assistentsystemer som Trailer Assist, Emergency Assist og fotgjengergjenkjenning. I tillegg vil nye Golf være første bil i klassen som kan leveres med et bevegelsesstyrt infotainmentsystem i form av nye Discover Pro med 9,2-tommers skjerm.

Den suksessfulle elbilen e-Golf med 300 kilometers rekkevidde ble tilgjengelig for bestilling i det norske markedet allerede før nyttår, og nå er det åpnet for salg av alle Golf-modellene – inkludert GTE, stasjonsvogn og Alltrack. Ved lansering kan kundene velge mellom følgende motorer:

• 1,0 TSI 110 hk (manuell og DSG) – fra kr. 297 500
  • 2,0 TDI 150 hk (manuell og DSG) – fra kr. 351 300
  • 2,0 TDI 150 hk 4Motion (manuell) – fra kr. 370 700
  • Alltrack 2,0 TDI 184 hk 4MOTION (DSG) – fra kr. 439 500
  • Alltrack 1,8 TSI 180 hk 4MOTION (DSG) – fra kr. 452 100
  • GTD 2,0 TDI 184 hk (manuell og DSG) – fra kr. 390 800
  • GTE 1,4 TSI 204 hk (DSG) – fra kr. 344 900
  • R 2,0 TSI 310 hk (7-trinns DSG) – fra kr. 552 500

Resterende modeller vil bli tilgjengelig i løpet av 2017.

De første bilene forventes å være på plass i Norge i midten av mars.

24.01.2017

Årets Volkswagen-forhandler 2016

Dahles Auto Fredrikstad ble Årets Volkswagenforhandler 2016. Det er den høyeste utmerkelsen en Volkswagen-forhandler kan få. Dahles Auto Fredrikstad feirer i år sitt 100 års jubileum.

- Vi gratulerer Dahles Auto Fredrikstad med utnevnelsen Årets forhandler. Dette er en bedrift med et svært engasjert team som legger stor vekt på å være et hyggelig vertskap for kundene og å skape et godt miljø internt, sa direktør for Volkswagen, Kai Robert Solheim.

Dahles Auto Fredrikstad har hatt meget gode resultater over lang tid. Forhandleren har høy kundetilfredshet både for salg av biler og for servicemarkedet. De er også meget flinke til å utnytte det store potensialet i merket Volkswagen både på salg av biler og servicemarkedet.

Forhandleren holder alltid en høy standard og har vært nominert flere ganger tidligere. Dyktige medarbeidere og ledere har skapt et miljø hvor både ansatte og kunder trives. De er endringsvillige og er alltid aktive med forbedringsprosesser.

11.01.2017

Volkswagen presenterer I.D. BUZZ

En ny æra innen mobilitet er på gang, og Volkswagen er med på å definere denne. Under den pågående bilmessen i Detroit presenterer Volkswagen sin konseptbil I.D. BUZZ, en elektrisk mikrobuss med slagordet "We make the future real".

- I.D. BUZZ er et eksempel på nye Volkswagen; moderne, positiv, emosjonell og fremtidsorientert. I 2025 ønsker vi å selge en million elektriske biler hvert år, og dermed gjøre elbiler til det nye kjennetegnet ved Volkswagen. Allerede i dag har vi suksess med våre elbiler, og fra 2020 lanserer vi vår I.D.-familie, en ny generasjon med elektriske og nettverkstilkoblede biler. Bilene vil være oppnåelige for millioner av mennesker, forteller Dr. Herbert Diess, styreformann i Volkswagen Brand Board of Management.

Med konseptbilen I.D. BUZZ demonstrer Volkswagen hvor rikt utrustet morgendagens elbiler kommer til være - firehjulsdrift, elmotorer på for- og bakaksel, et helautomatisk kjørefunksjon (I.D. Pilot), samt en helt ny generasjon av instrumenter og kontrollfunksjoner.

- I.D. BUZZ er neste generasjons MPV. Den er basert på Modular Electric Drive Kit (MEB) og tilbyr komfort og massevis av plass for lange reiser. Rekkevidden er opp til 600 kilometer, forklarer Frank Welsch, Volkswagens utviklingssjef.

I.D BUZZ får ny energi gjennom induksjon eller fra en ladestasjon. Med en ladeeffekt på 150 kW tar det rundt tretti minutter å lade batteriet til 80 prosent. Lithiumbatteriet har en kapasitet på 111 kWh.

Det er bare fire måneder siden Volkswagen viste frem lillebroren til I.D. BUZZ på bilutstillingen i Paris - I.D. Også den er en revolusjon; en kompakt elbil som kommer på markedet i 2020 med en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Det er den første bilen som kommer til å serieproduseres basert på MEB-plattformen, og den første konseptbilen fra Volkswagen som kan kjøre selv.

Nye I.D. BUZZ er nå den første MPV hvor dette er mulig. Alt som trengs er et forsiktig dytt på rattet, så forsvinner rattet inn i instrumentpanelet og endrer I.D. BUZZ fra et manuelt kjøretøy til et helautomatisk, slik tanken er at det skal fungere i 2025. Nå kan føreren snurre setet sitt rundt og vende seg mot passasjerene i baksetet. Ved hjelp av fire laser-scannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen kontinuerlig oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Kombinert med trafikkdata fra internett har bilen hele tiden et komplett bilde av situasjonen, og kan dermed ta de riktige avgjørelsene.

Innvendig finnes ikke lenger et vanlig førermiljø. I stedet prosesserer MPV-konseptbilen viktig informasjon ved hjelp av AR (Augmented Reality), Head-up Display i førerens synsfelt - i 3D, i et virtuelt format på veien. Funksjoner som infotainment og klimaanlegg styres med et avtagbart nettbrett. De viktigste funksjonene for å kjøre bilen selv finnes imidlertid på rattet. Den indre delen er ikke utrustet med knapper som i dag, men består i stedet av en slags berøringsskjerm.

Konseptbilen har plass til åtte seter, noe som gjør den til romsligere enn noen annen elbil på markedet. Bilen har en lengde på 494 cm, en bredde på 198 cm og en høyde på 196 cm. Akselavstanden er på hele 330 cm, og har et bagasjerom som tar fra 660 til 4600 liter.

Takket være den lange akselavstanden blir den svært komfortabel, og batteriet er plassert mellom hjulene i gulvet. Dette bidrar til et lavt tyngdepunkt og en perfekt fordeling av vekten. Elektrisk regulerende støtdempere hjelper også på komforten. To elmotorer på 201 hester hver sørger for en samlet effekt på 369 hestekrefter. Det skal gi 0-100 km/t på rundt fem sekunder og toppfart på 160 km/t.

I.D. BUZZ lever dermed opp til Volkswagens strategi med slagordet "We make the future real". Bakgrunnen for strategien er fire innovasjonsområder:

03.01.2017

Beste salgsår i historien for Volkswagen i Norge

Norges største bilmerke, Volkswagen, beholder førsteplassen for 7. året på rad. 2016 topper selv rekordåret 2015 for Volkswagen personbiler i Norge. Totalt ble tallet 26 574 kjøpte Volkswagen og en markedsandel på 17,2%. For Volkswagen Nyttekjøretøy ble tallet 10 315 kjøpte biler og en markedsandel på 28,6%. Volkswagen Nyttekjøretøy går inn i 2017 med tidenes største ordrebank.

Salget av nye personbiler i Norge i 2016 ble svært høyt, og ble det tredje beste bilsalget gjennom tidene i Norge. Både elbiler og ladbare hybridbiler bidro med en betydelig andel av totalmarkedet i Norge. 2016 ble året da salget av ladbare hybrider tok av og utgjorde 13,4% av alle nye personbiler.

- Halvparten av salget av Volkswagen personbiler i 2016 var ladbare biler, og markedet har respondert svært godt på ny teknologi, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen.

Ifølge en undersøkelse gjort av Kantar TNS høsten i fjor, så lader Volkswagen-kundene sine ladbare hybrider og bidrar dermed positivt miljømessig ved å kjøre bilene mest i elektrisk modus.

- Våre moderne og innovative biler samt vårt brede modellutvalg har bidratt til det rekordhøye salget. Vi har tro på ytterligere vekst i markedet for ladbare biler i 2017, ikke minst at salget av elbiler vil gå ytterlige opp, tilføyer Solheim.

Den høye andelen av ladbare biler i Volkswagens portefølje har også bidratt til at det gjennomsnittlige CO2-nivået for nye Volkswagen registrert nå er nede på 76 gram for 2016.

Golf ble igjen Norges mest kjøpte bil med totalt 13 148 kjøpte biler og en markedsandel på 8,5%. Volkswagen er nå nummer én i alle landets fylker, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken, OFV.

- Vi takker våre lojale kunder for tilliten og våre dyktige forhandlere for innsatsen i 2016, sier Kai Robert Solheim.

Volkswagen Nyttekjøretøy
2016 ble et svært godt år også for Volkswagen Nyttekjøretøy, med 10 315 kjøpte biler og en markedsandel på 28,6%. - Vi har hatt et rekordår for alle våre modeller og har fått en svært god start for siste nykommer Volkswagen Crafter. Med den på plass har vi en helt ny modellrekke på plass, sier Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

-Vi er svært takknemlig for kundenes tillit og er glad for at de setter pris på forhandlernes kompetanse på nyttekjøretøyer. Vi går inn i 2017 med tidenes største ordrebank, tilføyer Fergestad.

22.12.2016

Rekordår for Harald A. Møller AS med merkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og Volkswagen Nyttekjøretøy

På et pressemøte torsdag 22. desember 2016 oppsummerte ledelsen i Harald A. Møller AS status for salget så langt i 2016 og orienterte om prognoser for 2017. Samtidig ble funnene fra en kundeundersøkelse om bruken av ladbare hybrider og siste status om EA189 dieselsaken også presentert.

Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen kunne fortelle om historisk god salgsutvikling for Harald A. Møller AS så langt i år. - 2016 vil gå inn i historien som vårt aller beste salgsår noensinne. Med tanke på alle utfordringene vi stod midt oppe i høsten 2015, er dette en formidabel innsats av hele vår organisasjon. Ikke minst takker vi alle våre kunder for tilliten, sa Anita Svanes.

- Vi estimerer et totalmarked i Norge på 183.000 biler i 2017, fordelt på 150.000 personbiler og 33.000 lette nyttekjøretøy < 3,5 tonn, sa Anita Svanes.

Direktørene for Audi, ŠKODA, Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy oppsummerte status for sine merker og delte sine prognoser for det nye året.

- Norges største bilmerke, Volkswagen, beholder førsteplassen for 7. året på rad. Ulf Tore Hekneby sikter mot en markedsandel på 15% for 2017. Hekneby la til at andelen av ladbare biler for Volkswagen forventes å utgjøre over halvparten av volumet i 2017.

- Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, kunne melde om et svært bra år i 2016 og går inn i 2017 med tidenes største ordrebank. - Vi planlegger å selge ca. 12.000 biler neste år, hvorav mellom 1.000 og 1.200 personbilregistrerte biler og i underkant av 100 busser og lastebiler, sa Fergestad.

- Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi, melder at 2016 blir det nest beste året i historien for Audi i Norge. - Vi er stolte av at vi leverer på målsetningen om 7600 biler. Med et særdeles sterkt forhandlerapparat, og mange nye modeller i markedet, tar vi fatt på 2017 med et mål om å øke ytterligere til 7700 biler, sa Edvardsen-Eibak.

- Kai Robert Solheim, direktør for ŠKODA, sa at 2016 blir et rekordår for ŠKODA med ca. utleverte 7700 biler. -ŠKODA har et mål om 8600 nye ŠKODA og en markedsandel på 5,7 % for 2017, sa Solheim.

Rapport om ladbare hybrider

TNS Kantar har på oppdrag for Audi og Volkswagen gjennomført en kundeundersøkelse om bruk av ladbare hybrider for disse to merkene. Anders Hovde fra TNS Kantar oppsummerte funnene i undersøkelsen.

Noen av hovedfunnene:

• 8 av 10 lader bilen en eller flere ganger i døgnet. Kun 3 % lader sjeldnere enn en gang i uken.
  • 8 av 10 hybridbileiere sier de er bevisst på å ha en økonomisk kjørestil.
  • 7 av 10 hybridbileiere sier at el-bil ikke er et alternativ.
  • 7 av 10 sier de fyller drivstoff kun en gang i måneden, eller sjeldnere.

Undersøkelsen viser med all tydelighet at ladbare hybridbiler har en svært positiv klima- og miljøeffekt.

EA189

Ulf Tore Hekneby, direktør for Volkswagen, oppdaterte med siste status i EA189-saken. Tyske veimyndigheter, KBA, har nå gitt godkjenninger for alle programvareoppdateringer for samtlige dieselmotorer.

Fabrikkene har nå frigjort programvare for i underkant av 100.000 biler på det norske markedet. Reparasjonsgraden er nå nærmere 80-90% på de første oppgraderingsbølgene.

- Vi er nå godt i gang med oppgraderingene og kaller inn kundene så snart programvare for de enkelte bilmodellene er klare. Vi er svært takknemlige for de gode tilbakemeldingene kundene har gitt etter oppgraderingen, og vi takker våre dyktige forhandlere for innsatsen.

21.12.2016

Åpner for bestilling av nye Volkswagen e-Golf

Norges mest solgte elbil blir bedre utstyrt og får lengre rekkevidde. Prisene for den nye Volkswagen e-Golf starter på 299.300 kroner. Lansering i Norge blir i april.

Volkswagen åpner nå for bestilling av oppgraderte e-Golf hos alle sine forhandlere. Oppdateringen vil gjøre Norges mest solgte elbil enda mer attraktiv, og de aller største endringene finner man i drivlinjen.

Nye e-Golf vil få et batteri med en kapasitet på 35,8 kWt. Dette er en økning i kapasitet på mer enn 60 prosent sammenlignet med dagens e-Golf. Den økte batterikapasiteten gjør at rekkevidden øker fra 190 til 300 kilometer mål etter NEDC-standarden. Det vil si en forventet rekkevidde i Norge på 200-300 kilometer under sommerlige forhold og 150-200 kilometer på vinterføre. Det nye batteriet kan lades opp på ca én time ved bruk av 40 kW DC-lading. Ved 7,2 kW AC-lading vil oppladingen ta ca 5 timer og 45 minutter.

Nye e-Golf får betydelig mer standardutstyr. Også utvendig vil e-Golf få en del oppdateringer i form av nye LED-lys foran og bak og nye støtfangere. Det vil også være flere nye assistentsystemer tilgjengelig. Volkswagen e-Golf vil også leveres med det helt nye Discover Pro infotainment-systemet med 9.22 tommer stor berøringsskjerm og håndbevegelsesstyring som standardutstyr, og det digitale instrumentpanelet Active Info Display er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Nye Volkswagen e-Golf vil koste fra 299.300 kroner i Norge, eks. frakt- og leveringsomkostninger, og de første bilene vil bli levert til kundene i april 2017. Kundene som har benyttet seg av forhåndsreservasjon av nye e-Golf beholder sin reserverte plass.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > »