Kontaktperson Volkswagen
Anita Svanes Kommunikasjonssjef +47 24033350 + 47 99569660

Pressemeldinger Volkswagen

12.09.2017

Volkswagen Group lanserer bilindustriens mest ambisiøse elektrifiseringsinitiativ med ”Roadmap E”

Konsernets merkevarer skal lansere 80 elektriske modeller innen 2025.

Elektrifiseringsinitiativet ”Roadmap E” vil gjøre at Volkswagen har elektriske utgaver av hele sin modellportefølje innen senest 2030. Det betyr at det vil være minst én elektrisk utgave av alle de rundt 300 modellene konsernet produserer. Dette gjør Volkswagen til den første store aktøren som har satt en dato for elektrifisering av hele sitt modellutvalg. I 2025 vil Volkswagen Group ha behov for mer enn 150 gigawattimer med batterikapasitet for sine egne e-modeller alene. Det tilsvarer minst fire gigafabrikker for battericeller, og for å møte denne etterspørselen har Volkswagen nå utlyst et av de største anbudene i bilindustriens historie på mer enn 50 milliarder Euro – rundt 470 milliarder norske kroner.

- Vi har skjønt tegningen, og vi kommer til å levere. Dette er ikke en vag intensjon, men en sterk forpliktelse til oss selv som fra i dag vil være målestokken for våre egne prestasjoner. Endringene i bransjen er ustoppelige, og vi skal lede den endringen, sa toppsjef i Volkswagen Group, Matthias Müller, under konsernets Media Night dagen før åpningen av bilutstillingen i Frankfurt.

Volkswagen har allerede vært veldig tydelige på at elektrisk mobilitet er et nøkkelområde i strategien ”TOGETHER – Strategy 2025” som ble presentert i juni 2016. Der satte man målet om å være ledende på e-mobilitet innen 2025.

Selskapet anslår at rundt hver fjerde nye Volkswagen Group-bil, inntil tre millioner biler i året avhengig av hvordan markedet utvikler seg, kan være helelektriske i 2025.

På årets IAA-utstilling i Frankfurt lanserer Volkswagen nå neste steg med ”Roadmap E”. Dette gir produktplanleggingen et ekstra løft slik at man kan akselerere elektrifiseringen av konsernets modellportefølje kraftig. Volkswagen Groups merker vil lansere mer enn 80 nye elektriske modeller innen 2025. Av disse vil rundt 50 være helelektriske, mens 30 vil være ladbare hybrider. Dette tallet vil så øke voldsomt i årene etter 2025 frem til det er en elektrifisert utgave av alle konsernets rundt 300 modeller innen senest 2030.

- Med Roadmap E åpner vi et nytt kapittel i konsernets historie og setter scenen for e-mobilitetens endelige gjennombrudd. Så blir det opp til kundene hvor fort det blir utbredt aksept for e-mobilitet, forklarte Müller.

Økte investeringer i e-mobilitet

”Roadmap E” henger også sammen med økte investeringer i e-mobilitet. I tiden frem mot 2030 vil Volkswagen Group øremerke mer enn 20 milliarder Euro til direkte investeringer i industrialiseringen av e-mobilitet. Disse investeringene fordeler seg på nye modeller basert på to helt nye elektriske plattformer, oppgradering av fabrikker, opplæring av ansatte, ladeinfrastruktur, salg og ikke minst batteriteknologi og –produksjon.

Volkswagen jobber med utfordringene rundt batteriteknologi på flere stadier – med både middels og lang horisont. Det første steget er å samle utvikling, innkjøp og kvalitetskontroll for alle battericeller og –moduler i konsernet i et ”Center of Excellence” i Salzgitter. Her vil Volkswagen også sette opp sin første testproduksjon for å akkumulere produksjonsinnsikt.

Innen 2025 vil Volkswagen Group ha behov for 150 gigawattimer med batterikapasitet for å dekke behovet fra egne modeller. For å møte dette enorme behovet har man startet på en anbudsprosess med mål om å inngå langsiktige partnerskap for Kina, Europa og Nord-Amerika. Innkjøpsprosjektet er blant de største i bilindustriens historie og har en kostnadsramme på mer enn 50 milliarder Euro.

Dette vil dekke Volkswagen Groups behov for den første bølgen av elektrisk mobilitet, men man ser allerede fremover forbi dette. Volkswagen Group klargjør seg også for neste generasjon batterier i form av såkalte solid-state-batterier. Konsernet har også planer om å løfte fremtidsrettet teknologi ut i markedet sammen med sine partnere.

- For oss henger endringen av transporten og energiovergangen sammen. Det å bygge ut en omfattende ladeinfrastruktur raskt vil være kritisk for å oppnå suksess. Det er mye som må gjøres i Europa – og særlig i Tyskland. Det er bare på den måten teknologien kan få større tillitt hos kundene og gjøre at den ikke lenger er en nisje. Jeg er overbevist om at dette vil bli en suksess dersom politikere, energibransjen og bilprodusenter jobber sammen, sa Müller.

Konvensjonelle motorer som bro til den elektriske tidsalderen

Samtidig som man annonserer planene rundt elektrifisering understreker Volkswagen Group sin forpliktelse til en ryddig overgang – med dagens forbrenningsmotorer som en uerstattelig bro frem mot en utslippsfritt tidsalder.

- Enn så lenge vil vi tilby hele spekteret av drivlinjer, fra konvensjonelle forbrenningsmotorer til helelektriske biler, for å sikre bærekraftig og rimelig massemobilitet. Vi setter ikke en vilkårlig grense, men har en fornuftig tilnærming, sa Müller.

Uavhengige studier viser at Volkswagen Groups nåværende forbrenningsmotorer er blant de reneste i bransjen. De nye Euro 6-motorene er bedre enn snittet i den nye WLTP-testsyklusen som tar i bruk mer realistiske målemetoder. Volkswagen vil fortsette å investere i sine konvensjonelle drivlinjer også i årene som kommer.

12.09.2017

Volkswagen på IAA i Frankfurt

På årets Frankfurt-utstilling vil Volkswagen vise frem to nye modeller og konseptbilen I.D. CROZZ II – et hint om fremtidens elbil.

Årets bilutstilling i Frankfurt åpner med pressedager 12. og 13. september. Her vil besøkende få se nærmere på en rekke nyheter fra Volkswagen. Flere av nyhetene som vises frem er produksjonsmodeller som kommer på markedet i løpet av kort tid, og den siste er en videreutvikling av konseptbilen I.D. CROZZ som viser hvordan fremtidens elektriske crossover vil bli.

Volkswagens nesten 5000 kvadratmeter store stand i Frankfurt befinner seg i hall 3.0, og her vil det være mulig å intervjue personer fra både Volkswagen i Tyskland og Harald A. Møller.

Volkswagens pressekonferanse vil finne sted på standen i hall 3.0 tirsdag 12. september klokken 10.30.

Moderne kompakt-SUV

En av nyhetene som vises frem i Frankfurt er helt nye Volkswagen T-Roc.

Med nye T-Roc utvider Volkswagen sin modellportefølje med en helt ny modell som byr på store muligheter for personalisering, avanserte førerstøttesystemer, innovative digitale løsninger og effektive drivlinjer. Den nye bilen har et moderne formspråk og er designet med både komfort og dynamikk i tankene. Komfortnivået i nye T-Roc vil være på samme høye nivå som kundene allerede kjenner fra Volkswagen Golf. Kombinasjonen av disse egenskapene skal gjøre T-Roc til et friskt pust i segmentet for kompakte SUV-er.

T-Roc er posisjonert i segmentet under Tiguan, men er i likhet med storebroren basert på den modulære plattformen MQB. Det betyr at den strukturelle basisen er lik, men de to modellene har individuelle karosserier og interiørlayout. Crossoveren er drøyt 4,2 meter lang (25 centimeter kortere enn Tiguan) og har en akselavstand på 2,6 meter.

T-Roc kan naturligvis også leveres med et klasseledende utvalg av førerassistansesystemer. Alle modeller vil leveres med Lane Assist, Front Assist med fotgjengerovervåkning og City nødbrems samt tretthetsvarsling som overvåker sjåførens tilstand og varsler når det er på tide med en pause. Bilen vil også være tilgjengelig med en rekke assistansesystemer som ekstrautstyr. Blant disse er ACC Adaptiv cruise control, blindsoneovervåkning, parkeringsassistent, lysassistent og køassistent.

De første utgavene av den nye modellen vil komme til Norge i slutten av 2017 og begynnelsen av 2018. Det vil imidlertid åpnes for forhåndsbestilling allerede i slutten av september.

Sportslig småbil

Helt nye Volkswagen Polo skal heve standarden i klassen, og i Frankfurt kan man se nærmere på den sportsligste varianten – nemlig GTI.

Både Polo og GTI-navnet har lange tradisjoner, og kombinasjonen av de to byr på mye underholdning i en kompakt pakke. Under panseret sitter den en 2,0-liters turboladet TSI-motor som yter hele 200 hestekrefter og 320 Nm. Det sørger for at nye Polo GTI akselerer fra 0-100 km/t på 8,8 sekunder og kan nå en toppfart på 197 km/t.

De sportslige ytelsene er kombinert med sportslige detaljer både på utsiden og innsiden. Den klassiske røde stripen i grillen er selvfølgelig på plass, og det samme er honeycomb-grillen som kjennetegner GTI-modellene. På innsiden sørger blant annet sportssetene med det klassiske rutemønsteret, sportsratt og digitale instrumenter med eget design for å sikre GTI-følelsen bak rattet.

Polo GTI er 15 mm lavere enn en standard Polo, har en XDS-differensialsperre og kan leveres med Sport Select-understell med aktive dempere – alt for å sikre en sportslig kjøreopplevelse.

Fremtidens crossover

I.D. CROZZ II er siste utgave av Volkswagens fremtidsvisjon for crossoversegmentet. Tidligere i år viste Volkswagen frem I.D. CROZZ  på bilutstillingen i Shanghai, men denne gangen er det en bil som er enda litt nærmere en produksjonsmodell.

I.D. CROZZ II er en sportslig nullutslippsbil som takler alle kjøreforhold. Takket være det elektriske 4MOTION firehjulsdriftsystemet klarer den seg like godt utenfor veien som i bygatene. Bilen har en elmotor på hver aksel, og en ”elektrisk mellomaksel” sørger for å fordele kreftene mellom akslene. SUVen yter 225 kW (306 hk) og har en toppfart på 180 km/t. Rekkevidden er på hele 500 kilometer per lading (NEDC). Ved å bruke hurtiglading kan man lade batteriet opp til 80% på kun 30 minutter.

Den kommende familien av I.D.-modeller vil utvide Volkswagens modellportefølje. I 2020 vil Volkswagen lansere både den kompakte I.D. i  Golf-segmentet og I.D. CROZZ i SUV-segmentet. I tillegg vil Volkswagen lansere I.D. BUZZ  i 2022 – en nytolkning av den legendariske Volkswagen-bussen tyskerne liker å kalle ”Bulli”. Alle de tre I.D.-modellene deler den helt nye helektriske plattformen og et moderne designspråk. Andre kjennetegn er nullutslippsrekkevidde på inntil 600 kilometer, god plass, kompakte utvendige mål og digitalisering av kontroller. I tillegg vil det nye og innovative vw.OS-operativsystemet være en del av alle I.D.-modeller og sørge for trådløs oppdatering på samme måte man kjenner fra smarttelefoner.

11.09.2017

Volkswagen viser frem I.D. CROZZ II

Videreutviklet konseptbil gir en smakebit av produksjonsmodellen som lanseres i 2020.

Volkswagen fortsetter tradisjonen med å vise frem sine viktigste nyheter dagen før Frankfurt-utstillingen åpner i form av Volkswagen Group Night. Denne gangen er det elbilkonseptet I.D. CROZZ II som får sin verdenspremiere på arrangementet.

Den videreutviklede konseptbilen er en del av Volkswagens satsing på elbiler. I første omgang vil denne resultere i tre nye elbiler i 2020. I.D. CROZZ II er en blanding av SUV og coupé, og har nå blitt ytterligere utviklet i retning av en produksjonsbil sammenlignet med I.D. CROZZ-konseptet som ble vist frem i Shanghai tidligere i år.

Både foran og bak på I.D. CROZZ II er det gjort designendringer som gjør den nærmere en produksjonsbil. Med sitt brede panser, skarpe linjer langs siden og et svart tak har I.D. CROZZ II et kraftig og maskulint uttrykk. Det iøynefallende designet på LED-lysene i fronten viser også veien mot en produksjonsmodell, og skaper samtidig en lett gjenkjennelig lyssignatur.

Også på innsiden har man videreutviklet konseptet. «Open Space»-tankegangen gir overlegen innvendig plass og en veldig fleksibel seteløsning. Ved å fjerne B-stolpene kan de store dørene åpnes vidt – noe som gjør det enkelt å få plass til selv store gjenstander som sykler i bilen.

Clean Air-systemet Volkswagen har utviklet sørger for at man alltid har ren luft inne i bilen – uavhengig av luften på utsiden. Ved hjelp av skjermene i bilen kan man overvåke luftkvaliteten og statusen på systemet. I.D. CROZZ II er også utstyrt med en helt ny stemmeassistent som lar deg åpne og lukke dørene ved hjelp av stemmekommandoer. Det er også mulig å aktivere og deaktivere den selvkjørende I.D. Pilot-teknologien ved hjelp av stemmestyringen.

Løsningen med et batteri midt i bilen og en elmotor ved hver aksel sørger for optimal vektfordeling. Det gjør at I.D. CROZZ II har kjøreegenskaper som kan sammenlignes med en Golf GTI. For å få til dette har man blant annet tatt i bruk elektronisk styrte dempere, et nytt multilink-system bak og nyutviklede MacPherson-dempere.

Den kommende familien av I.D.-modeller vil utvide Volkswagens modellportefølje. I 2020 vil Volkswagen lansere både den kompakte I.D. i  Golf-segmentet og I.D. CROZZ i SUV-segmentet. I tillegg vil Volkswagen lansere I.D. BUZZ  i 2022 – en nytolkning av den legendariske Volkswagen-bussen tyskerne liker å kalle ”Bulli” med en rekkevidde på 600 kilometer (NEDC).

Alle de tre I.D.-modellene deler den helt nye helektriske plattformen og et moderne designspråk. Andre kjennetegn for modellserien er nullutslippsrekkevidde på inntil 600 kilometer, god plass, kompakte utvendige mål og digitalisering av kontroller. I tillegg vil det nye og innovative vw.OS-operativsystemet være en del av alle I.D.-modeller og sørge for trådløs oppdatering på samme måte man kjenner fra smarttelefoner.

23.08.2017

Volkswagen lanserer helt ny kompakt-SUV

Volkswagen T-Roc blir et friskt pust i klassen.

- T-Roc setter en ny standard i det stadig mer populære segmentet. Funksjonaliteten, de dynamiske egenskapene og teknologien er essensen av Volkswagens gode kvaliteter, og T-Roc vil bidra til å styrke vår SUV-offensiv ytterligere, sier toppsjef i Volkswagen, Dr. Herbert Diess

Navnet T-Roc er nytt, men det har likevel en klar mening, forklarer Volkswagens utviklingssjef Frank Welsch.

- T-en refererer til bilens vellykkede stamfedre, Tiguan og Touareg, som har bidratt til den nye modellens SUV-DNA. Den høye sittestillingen, de robuste kvalitetene og firehjulsdriftsystemet 4MOTION er styrker som er hentet fra de andre SUV-modellene i Volkswagens portefølje. ”Roc”-delen av navnet stammer fra engelske ”Rock” og spiller på at modellen er posisjonert for å kombinere de robuste kvalitetene til en SUV med smidigheten til en bil i kompaktklassen. T-Roc kommer til å rokke ved segmentet, sier han

Kompakt ytre, men god innvendig plass
Nye T-Roc vil være tilgjengelig på nesten alle verdens markeder, og de europeiske bilene vil bli bygget ved Volkswagens fabrikk utenfor Lisboa i Portugal. Kompakt-SUV-ene blir stadig mer populære over hele verden, og det skyldes at de klarer å kombinere en høy sittestilling med kompakte dimensjoner og et dynamisk design. T-Roc er myntet på en rekke kundegrupper, og skal passe like godt til aktive single, familier som setter pris på fleksibiliteten og par med voksne barn. Felles for alle er at de vil ha en SUV som er kompatibel med en stadig mer urban verden, som er underholdende å kjøre og som har et selvsikkert designspråk

Takket være forholdet mellom bredden på 1,82 meter og høyden på 1,57 meter fremstår T-Roc vesentlig mer dynamisk enn konkurrentene. Det gjør også at bilen har et lavere tyngdepunkt – som igjen bidrar til gode kjøreegenskaper.

Den lange akselavstanden gjør at T-Roc har en imponerende god innvendig plass til både passasjerer og bagasje. Med alle fem seter i bruk rommer bagasjerommet 445 liter målt fra gulv til toppen av bakseteryggen. Dersom man feller ned baksetene vil man ha hele 1290 liter bagasjeplass tilgjengelig.

Moderne teknologi
Det er imidlertid ikke bare plassen som gjør innsiden unik. T-Roc er spekket med moderne teknologi, og kan blant annet by på en ny generasjon av det heldigitale instrumentpanelet Active Info Display, samt topp moderne infotainment-systemer med skjermstørrelse på åtte tommer. Dette i kombinasjon med Volkswagen App Connect (standardutstyr) gir kunden muligheten til å speile innhold fra sin egen smarttelefon.

Lansering

Ved lansering kan T-Roc leveres med tre forskjellige drivlinjer. Innstegsmodellen har en én liters TSI-motor som yter 115 hestekrefter i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse og forhjulsdrift. Kundene som ønsker 4MOTION firehjulsdrift kan i første omgang velge mellom en 2,0 TSI bensinmotor med 190 hestekrefter og en 2,0 TDI dieselmotor som yter 150 hestekrefter. Begge disse modellene leveres med syvtrinns DSG automatgir.

I løpet av første halvår 2018 vil T-Roc også være tilgjengelig med en 1,5-liters TSI-motor med syvtrinns DSG og forhjulsdrift samt en 2,0 TDI-motor med 190 hestekrefter og firehjulsdrift. Sommeren 2018 vil man også kunne bestille T-Roc med en 1,5 TSI-motor som yter 150 hestekrefter i kombinasjon med både 4MOTION firehjulsdrift og syvtrinns DSG.

I Norge forventes det at de fleste kundene vil velge modellene med firehjulsdrift og DSG automatgir. Vi har forventninger om at T-Roc vil bli like populær som storebroren Tiguan har vært i mange år, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen.

- Vi vet at dette er et segment som stadig vokser i Norge, og med T-Roc har vi en modell som bør treffe markedet godt på de aller fleste punkter, sier Solheim.

18.08.2017

Åpner for bestilling av nye Volkswagen Polo

Den tradisjonsrike småbilen Volkswagen Polo har vært blant klassens mest solgte i en årrekke, og nå kan kundene bestille den helt nye generasjonen.

Med nesten 17 millioner solgte biler, er Volkswagen Polo blant verdens aller mest suksessfulle småbiler. Også i Norge har Polo vært blant de mest populære i klassen helt siden introduksjonen av den første generasjonen i 1975. Med den sjette generasjonen Polo tøyer Volkswagen grensene for hvordan en bil i denne klassen skal være – både med tanke på plass og teknologi.

Den nye bilen har fått et helt nytt eksteriørdesign, vesentlig bedre plass innvendig, et førermiljø som er tilpasset en digital hverdag, moderne bensin- og dieselmotorer samt en rekke førerassistansesystemer som tidligere var forbeholdt større modeller.

Nå er det åpent for forhåndsbestilling av den nye modellen hos Volkswagen-forhandlere over hele Norge. Ved lansering vil bilen kunne bestilles med 1-liters bensinmotor på 65 eller 95 hestekrefter – hvor sistnevnte kan leveres med 7-trinns DSG automatgir. I løpet av høsten vil det også være mulig å bestille Polo med en bensinmotor på 115 hestekrefter samt toppmodellen GTI med 200 hestekrefter og sekstrinns DSG automatgir. GTI-modellen med manuell girkasse vil bli tilgjengelig fra sommeren 2018.

Polo kan nå leveres med hele ni forskjellige eksteriørfarger, men ytterligere fem farger vil bli tilgjengelig i løpet av tiden som kommer. Utstyrsnivåene Trendline, Businessline og Highline er tilgjengelige for bestilling nå, men mot slutten av året får kundene også mulighet til å velge de populære R-Line-pakkene.

Trendline

​​​​​Pris uten frakt- og leveringsomkostninger

1,0 65 hk, 5-trinns manuell ​​

193 600,-

Businessline

1,0 TSI 95 hk, 5-trinns manuell​​

223 300,-

1,0 TSI 95 hk, 7-trinns DSG ​​

239 700,-

Highline

1,0 TSI 95hk, 5-trinns manuell​​​

233 500,-

1,0 TSI 95 hk, 7-trinns DSG​​​

249 900,-

15.08.2017

En viktig arena for å skape fremtidens transportpolitikk

For femte år på rad er Norges største bilimportør, Harald A. Møller med merket Volkswagen, en av hovedsamarbeidspartnerne til Arendalsuka. På programmet står seminar sammen med Zero, aktiviteter på stand, og samtaler med representanter fra politiske partier.

Legger frem Norges mest omfattende undersøkelse om bilpolitikk og partipreferanser

På et seminar i regi av Zero og Harald A. Møller AS tirsdag 15. august kl 11:00 legger Kantar TNS frem en fersk omfattende undersøkelse om forbrukernes bilpolitiske valg og partipreferanser. Kantar TNS har gjennomført en undersøkelse med over 2000 svar på en rekke bilpolitiske spørsmål og partipreferanser, som gir unik innsikt i forbrukernes forhold til omleggelsen av bilparken.

- Dette blir et høydepunkt for alle som er opptatt av politikk, valg og partienes mål om å få til en omfattende omleggelse til nullutslipp personbilsalg fra 2025. Det er mange spennende funn i de undersøkelsene vi nå har tilgang på, både med tanke på forbrukermønster, partipreferanser og andre områder som er interessant journalistisk stoff. Vår innstilling er at den kunnskap og kompetanse vi sitter inne med skal deles med de som vil ha tilgang, sier administrerende direktør i Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby.

- Vi ser frem til at undersøkelsen presenteres og folk blir kjent med hvilke tiltak som har oppslutning, hvor de fleste som kjører elbil hører hjemme partimessig og en rekke ferske tall og fakta som ikke minst er aktuelt nå når valgkampen virkelig sparkes i gang her i Arendal, sier Hekneby.

Arendalsuka på femte året

Harald A. Møller AS mener Arendalsuka har blitt en stadig viktigere arena i norsk politikk og samfunnsliv. De vil derfor være tungt tilstede med stand og arrangement i 2017.

– Vi er både stolte og glade for å være en av Arendalsukas viktigste samarbeidspartnere for femte år på rad med merket Volkswagen. I år blir det et omfattende program med arrangementet tirsdag 15. august sammen med Zero  i tillegg til møter med både politikere, journalister og andre aktører som er interessert i hvordan framtidens transportpolitikk skal utformes, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes.

Svanes sier Harald A. Møller ønsker å være synlig tilstede gjennom hele uka, slik at journalister og andre interesserte kan få god og oppdatert informasjon om utviklingen innen transport- og mobilitetssektoren.

Harald A. Møller ønsker deg hjertelig velkommen til våre arrangement og vår stand. Vi stiller oss til disposisjon for journalister gjennom hele uka, og håper du tar en tur innom for en prat.

Anita Svanes

Kommunikasjonssjef

Harald A. Møller AS/Volkswagen

Mob: 995 69 660

E-post: anita.svanes@moller.no

Informasjon om arrangement i regi av Harald A. Møller på Arendalsuka 2017.

HVA SKAL TIL FOR Å NÅ AMBISJONEN OM FOSSILFRIE PERSONBILER FRA 2025?

Tid: Tirsdag 15/8 2017 11:00 - 13:00

Sted: Blom restaurant Arendal

Norge er et foregangsland når det kommer til satsing på elbiler. Stortinget vedtok juni 2016 at nybilsalget fra 2025 skal være utslippsfritt. Vi tar debatten om hva som skal til for at vi skal nå ambisjonen om fossilfrie personbiler fra 2025. Det vil bli lagt frem ferske tall om befolkningens brukermønster, hvilke forventinger de har til fremtidens bilpolitikk og hva som avgjør deres transportvalg.

Blant deltakerne:

Nikolai Astrup – Høyre

Terje Aasland – Arbeiderpartiet

Ida Lindtveit – KrFU

Anne Beathe Kristiansen Tvinnerheim - Senterpartiet

Christina Bu – Norsk Elbilforening

Ulf Tore Hekneby – Harald A. Møller

Kari Asheim – Zero

Anders Hovde – Kantar TNS

Christer Skotland – NVE

Snorre Sletvold – Fortum Charge & Drive

VOLKWAGENSTAND MED AKTIVITETER OG POLITIKERSAMTALER

Volkswagen vil være tilstede med en stor stand gjennom hele uka. Her blir det aktiviteter for store og små fra mandag til fredag. Blant annet vil det bli avholdt samtaler her med politikere fra ulike partier, blant annet basert på funnene i en fersk undersøkelse som forteller om svært interessante forskjeller i forbruksmønster for bil og transport, ut fra hvilke partipreferanser den enkelte har.

16.06.2017

Nye Volkswagen Polo flytter grensene i klassen

Volkswagen Polo er en av verdens mest suksessfulle småbiler, og nå lanserer Volkswagen en helt ny generasjon med helt nytt design, bedre plass, moderne motorer og teknologi som tidligere var forbeholdt større modeller.

Nøkkelfakta om nye Polo

•    Fortsetter suksessen: Siden lanseringen av den første generasjonen Polo, har det blitt solgt mer enn 14 millioner eksemplarer av modellen – noe som gjør Polo til en av de bestselgende bilene i klassen.

•    Tidenes største: Nye Polo er 4053 mm lang. Akselavstanden er 94 mm lengre enn forgjengeren og bidrar til økt komfort.

•    Et plassvidunder: Den innvendige plassen er økt, og det er mer plass til både passasjerer og bagasje. Volumet i bagasjerommet er økt med 25 prosent til 351 liter.

•    Best på ny teknologi: Nye Polo kan leveres med utstyr som Front Assist, blindsoneovervåkning, adaptiv cruise control og LED-lys.

•    Første Polo med digitale instrumenter: Andre generasjon Active Info Display får sin debut i nye Polo.

•    Karismatisk design: Det nye designet kjennetegnes av dynamiske linjer og en maskulin front.

•    Valgfrihet: Trendline, Businessline, Highline, GTI og Lifestyle-utstyrspakkene gir stor valgfrihet. Et godt utvalg av lakkfarger og flere valgmuligheter av interiørfarger gir en lang rekke kombinasjoner tilgjengelig og personaliseringsmulighetene mange.

Med mer enn 14 millioner solgte biler, er Volkswagen Polo blant verdens mest suksessfulle småbiler. Med den nye generasjonen Polo tøyer Volkswagen grensene for hvordan en småbil skal være – både med tanke på plass og teknologi.

- Polo kombinerer karisma med teknologi, og ingen andre biler på denne størrelsen kan tilby så mye plass. Dette gjør vår nye Polo til den beste småbilen, og den vil forbli den beste, sier Volkswagens styreleder Herbert Diess.

Utviklingsdirektør Dr. Frank Welsch er klar på hva som gjør at Polo hever seg over det som tidligere har vært normene i segmentet.

- Nye Polo bringer småbilene inn i fremtiden. Takket være den modulære plattformen byr den på mye plass, og kombinert med bærekraftige motorer, neste generasjon Active Info Display, det siste innen infotainmentsystemer og moderne assistansesystemer flytter nye Polo grensene for segmentet, sier han.

Bedre plass, men fortsatt kompakt på utsiden

Siden lanseringen av den første generasjonen i 1975 har Polo hele tiden flyttet grensene for komfort i segmentet, og den sjette generasjonen er intet unntak. Bilen er større enn forgjengeren i alle retninger, og det gir bedre plass innvendig og vesentlig bedre bagasjeplass. Mens forrige generasjon Polo hadde et bagasjerom på 280 liter, kan den nye modellen skilte med 351 liter.

Til tross for den økte innvendige plassen, er Polo fortsatt en kompakt bil på utsiden. Med en lengde på 4,05 meter er den åtte centimeter lengre enn forgjengeren. Hvis man sammenligner nye Polo med den fjerde generasjonen Golf (som ble bygget frem til 2003), er Polo rundt ti centimeter kortere, men har fem centimeter lengre akselavstand og rommer 21 liter mer i bagasjerommet.

Den modulære plattformen (MQB) har ikke bare positiv innvirkning på den innvendige plassen. Også proporsjonene, og dermed designet, nyter godt av den fleksible plattformen.

- Proporsjonene er bedre, og danner rammeverket for den voksne og selvsikre utstrålingen til nye Polo. Den er karismatisk, progressiv, moderne og vennlig, sier designsjef for Volkswagen, Klaus Bischoff.

Han forteller samtidig at alle Polo-modeller skal være sportsligere, kraftigere, mer maskuline og mer karismatisk enn tidligere.

- Man kan umiddelbart se at dette er den originale bilen i segmentet, men samtidig ser man at det er en helt ny generasjon. Det er en Polo med et design som gjør at den kompakte bilen fremstår sportsligere, renere og unik i modellporteføljen. Totalt sett er det en bil som passer perfekt inn i tiden – både visuelt og teknisk, summerer designsjefen.

De tre velkjente utstyrsnivåene Trendline, Businessline og Highline er tilgjengelig. For de mer sportslig anlagte kundene vil også GTI-modellen være tilgjengelig fra begynnelsen. Denne har en 2-liters TSI-motor som yter 200 hestekrefter og sportsunderstell som standard. GTI kan også leveres med Sport Select-understell som inkluderer aktive dempere. I tillegg vil bilen være tilgjengelig med tre pakker som alle byr på sitt eget særpreg: R-Line, Black og Style.

Kundene kan velge mellom flere lakkfarger og forskjellige felger i størrelser fra 15 til 18 tommer avhengig av modell. Innvendig kan Polo leveres med et godt utvalg fargeinnlegg i dashboardet, to interiørversjoner og ulike setestoff. Det er med andre ord enkelt å konfigurere en Polo som passer akkurat dine behov.

Utstyrsmessig kan man velge en rekke nyvinninger som tidligere var forbeholdt biler i de dyrere segmentene. LED-lys både foran og bak er tilgjengelig, og trådløs lading sikrer tilgjengelighet. Plassfølelsen innvendig øker ytterligere med klassens største panoramatak.  Air Care Climatronic-klimaanlegg med luftkvalitetssensor og allergifilter er standard på alle modeller og øker komforten i bilen.

Avanserte førerstøttesystemer
I tillegg til dette utstyret blir nye Polo tilgjengelig med førerstøttesystemer man tidligere kjenner fra Passat og Golf, og blir med det den mest avanserte modellen i sin klasse. Front Assist med City Nødbrems og fotgjengerovervåkning, samt Pre-Crash kollisjonsbeskyttelse er standard på alle utstyrsversjoner. Adaptiv cruise control leveres som standard i fra utstyrsversjonen Businessline. Andre nye førerstøttesystemer er blindsoneovervåkning med Rear Traffic Alert, den semiautomatiske parkeringsassistenten Park Assist og nøkkelfri adgang og start.

Også det nye instrumentpanelet er avansert, og Polo er faktisk den første modellen i Volkswagen Group som kan utstyres med den nye generasjonen Active Info Display.

Nye Polo vil leveres med moderne motorer som strekker seg fra 65 til 200 hestekrefter og forventet lansering i Norge er i slutten av november.

Planlagte motorer og girkasser i Norge:

Bensin
1.0 MPI (65 hk), 5-trinns manuell
1.0 TSI (95 hk), 5-trinns manuell / 7-trinns DSG*
1.0 TSI (115 hk), 6-trinns manuell / 7-trinns DSG*
2.0 TSI (200 hk), 6-trinns manuell / 7-trinns DSG*

*ulik produksjonsstart gir ulikt lanseringstidspunkt for de ulike motor- og girkombinasjonene.

15.05.2017

Nye Volkswagen Arteon kan bestilles

Forhåndssalget av nye Volkswagen Arteon har startet, og flaggskipet fra Volkswagen introduseres til svært attraktive priser.

Volkswagens nye flaggskip Arteon leveres i seks forskjellige varianter, og det er første gang Volkswagen har satt en modell i produksjon som er nær sagt identisk med konseptbilen som ble vist allerede for to år siden i Genève.

Volkswagen Arteon leveres i to utstyrsversjoner i Norge, Elegance og R-line. I første omgang er det toppmodellene 240TDI DSG 4Motion og 280TSI DSG 4Motion, i tillegg til 2,0TDI 150hk DSG, både som Elegance og R-line, som man kan forhåndsbestilles.

- Vi er stolte over å kunne presentere prisene på Arteon som er usedvanlig konkurransedyktige. Modellen er utstyrt slik som Passat Highline, med tillegg av Active Info Display, Lane Assist og fotgjengergjenkjenning. Med andre ord har bilen svært mye standardutstyr, forteller direktør for Volkswagen i Norge, Kai Robert Solheim.

Priser:
• Arteon Elegance 2,0TDI 150hk DSG                   507.500
• Arteon Elegance 2,0TDI 240hk DSG 4Motion      624.600
• Arteon Elegance 2,0TSI 280hk DSG 4Motion       622.700
• Arteon R-line 2,0TDI 150hk DSG                         515.700
• Arteon R-line 2,0TDI 240hk DSG 4Motion           631.900
• Arteon R-line 2,0TSI 280hk DSG 4Motion            630.000

I tillegg vil Volkswagen i løpet av sommeren åpne opp for resterende drivlinjer. Her vil informasjon om priser og tekniske data komme senere. De drivlinjene som gjenstår er:
• 1,5TSI 150hk DSG                    Elegance/R-line
• 2,0TSI 190hk DSG                    Elegance/R-line
• 2,0TDI 190hk DSG 4Motion   Elegance/R-line

02.05.2017

Volkswagens transparente fabrikk blir senter for fremtidsmobilitet

Volkswagens fabrikk i Dresden har fungert som besøkssenter de siste årene, men nå skal det igjen bygges biler i den spektakulære fabrikken.

Volkswagen investerer mer enn 20 millioner Euro for å gjøre om fabrikken, hvor luksusbilen Phaeton ble produsert, til et senter for fremtidens mobilitet. Samtidig har Volkswagen Sachsen og Dresden startet et nytt samarbeid rundt elektrisk mobilitet og digitalisering som skal gjøre Dresden til en foregangsby for bærekraftig og integrert urban mobilitet.

- Volkswagen Dresden og Sachsen får en god start på veien mot fremtidens mobilitet. Her skal vi gjøre e-mobilitet til vårt varemerke, sier styremedlem med ansvar for utvikling i Volkswagen Group, Dr. Frank Welsch.

Produksjonen i Dresden startet opp igjen i april, og i første omgang er det ett skift på fabrikken som skal produsere Volkswagen e-Golf. I tillegg vil det være mulig for kunder å hente alle Volkswagens elektriske modeller og ladbare hybrider på fabrikken i Dresden – i tillegg til i Autostadt i Wolfsburg.

- Volkswagen skal satse på den transparente fabrikken i Dresden. Produksjonen av nye e-Golf er en ny start, og det er et sterkt signal, sier Welsch.

For et år siden ble fabrikken gjort om til en besøkssenter som viste frem e-mobilitet og digitalisering. Mer enn 40 utstillinger og biler gir de besøkende et interaktivt og engasjerende innblikk i fremtidens transportløsninger. Siden åpningen har mer enn 75 000 mennesker besøkt fabrikken og mer enn 1800 potensielle kunder har prøvekjørt Volkswagens elektriske modeller.

- Volkswagen og Sachsen har et partnerskap som har vist seg suksessfullt, og vi vil jobbe for å fortsette suksessen på alle lokasjoner. Jeg er veldig glad for at vi nå kan starte et nytt kapittel med produksjonen av e-Golf på den transparente fabrikken. Med kunnskapen og de innovative ideene fra universitetene og forskningsinstitusjonene i Sachsen kan vi tilby nøkkelkompetansen som trengs for å utvikle fremtidens mobilitet, sier statsminister i Sacshen, Stanislaw Tillich.

- Med den unike kombinasjonen som gir besøkende muligheten til å oppleve produksjonen av elektriske biler, overlevering, arrangementer og prøvekjøringer vil et besøk på den transparente fabrikken være en uforglemmelig opplevelse for kundene. Vi vil gi dem nærkontakt med fremtidens mobilitet, sier styremedlem i Volkswagen Sachsen, Dr. Siegfried Fiebig.

- Jeg er veldig glad for at produksjonen nå starter igjen. Dette er et sterkt tegn på Dresdens status som industriby. Vi får omsider en bil bygget i Dresden igjen, og nå har den elektrisk motor. Dette passer veldig godt inn i våre visjoner for byens fremtid hvor vi planlegger å transformere byen til en bærekraftig urban region. For oss betyr fremtidsrettet mobilitet ikke bare autonom kjøring og sammenkoblede løsninger, men også innovative drivverk som reduserer utslipp. Sammen er vi på rett vei mot en smart by, sier ordfører i Dresden, Dirk Hilbert.

Volkswagen Sachsen og Dresden har signert en omfattende samarbeidsavtale som skal gjøre delstadshovedstaden til en modell for elektrisk mobilitet, digitalisering og innovative flåteløsninger. Blant tiltakene som er nevnt i avtalen finner man blant annet utvidelse av ladeinfrastruktur, overgang til elektriske biler for kommunale selskaper, innovative bildelingsløsninger og utviklingen av et støttesystem for startup-selskaper innen mobilitetstjenester.

02.05.2017

Volkswagen Group presenterer sin bærekraftsrapport for 2016

Med strategien ”TOGETHER – Strategy 2025” har Volkswagen Group satt i gang den største endringsprosessen i selskapets historie. Bærekraftsrapporten for 2016 undersøker endringene og fremdriften i arbeidet mot å bli en av verdens ledende leverandører av bærekraftig mobilitet.

Den nye rapporten tar for seg alle aspektene ved Volkswagen Groups bærekraftsarbeid – både positive og negative effekter.

- Utviklingen i bilindustrien de neste ti årene vil være større enn noen av endringene vi har sett de siste 100 årene. Derfor er det veldig viktig å ha et solid rammeverk av verdier på plass. I denne prosessen føler vi et ansvar for bærekraftig og ansvarlig entreprenørskap. Lavutslippsløsninger, smarte mobilitetsløsninger og innovative og sikre løsninger for autonom kjøring er de essensielle utfordringene vi jobber med – og de er også viktige temaer i Volkswagen Groups bærekraftsrapport, sier administrerende direktør i Volkswagen Group, Matthias Müller.

Fagforeningsleder Bernd Osterloh er klar på at også arbeiderne vil bli ivaretatt i endringsprosessene.

- For oss som fagforening er det veldig viktig å sørge for like muligheter, utdanning, styrket solidaritet og støtte til alle uavhengig av livssituasjon. De mange tusen kollegene som involverer seg frivillig i en rekke sosiale prosjekter lokalt og i miljøet globalt bidrar med en uvurderlig innsats for et styrket samfunn, sier han.

Noen av de viktigste punktene i rapporten:

Group Sustainability Advisory Board (Rådgivergruppe for bærekraft)

Rådgivergruppen ble satt sammen i fjor høst, og utvikler nå sine første prosjekter. Den består av ni høytstående medlemmer fra politikk, forskning og organisasjoner, og vil rådgi Volkswagen om temaer som bærekraftig mobilitet, miljøvern og fremtidens arbeidsplasser.

Strengthening integrity management (Styrket integritetskontroll)

I fjor styrket Volkswagen sin forpliktelse til etikk og moral betydelig. Dette arbeidet inkluderer blant annet den nye ”Law and Integrity”-avdelingen på styrenivå. De første milepælene ble nådd med en stor kommunikasjonskampanje i 2016. Med en fokusgruppe bestående av mer enn 140 integritetsambassadører i Wolfsburg har man fått forankret integriteten i både ansettelsesprosesser og utvikling.

Worldwide corporate citizenship projects (Verdensomspennende sosiale prosjekter for ansatte)

I fremtiden vil FNs bærekraftsmål danne et sterkt rammeverk for de sosiale tiltakene i Volkswagen Group.

Selskapet jobber allerede med sosial mobilitet ved å promotere utdanning, mangfold og helse som en del av rundt 230 prosjekter over hele verden i dag – samtidig som man jobber med bedre sikkerhet på veien, regional økonomisk utvikling, sport og kultur. De ulike lokale forholdene og utfordringene fører til en rekke forskjellige prosjektformater.

Environment (Miljø)

Volkswagen Group har definert tre nøkkelområder for sitt miljøarbeid med fokus på reduksjon av selskapets miljøavtrykk, utslippsreduksjon og ressursbruk.

I dag tilbyr Volkswagen Group 450 modellversjoner med 120 g CO2/km og 36 modeller er allerede under 95 g CO2/km på det tyske markedet.

Volkswagen Group har også satt seg som mål å redusere de fem største miljøindikatorene i produksjonsprosessen: vann- og energiforbruk, avfall samt CO2 og VOC-utslipp per produserte bil. Målet er en reduksjon på 25% fra 2010-nivået innen 2018. Ved utgangen av 2016 har Volkswagen allerede oppnådd dette med en reduksjon på 25,3%.

Resirkulering

Resirkulering bidrar sterkt til å redusere Volkswagen Groups miljøpåvirkning og konserverer samtidig ressurser. Dette omfatter mer enn å kun resirkulere bilene ved slutten av livssyklusen. Allerede ved utviklingen av nye modeller tar man hensyn til resirkuleringen av de nødvendige materialene samtidig som man bruker materialer av høy kvalitet og sørger for å unngå bruk av miljøskadelige stoffer.

Trening

Volkswagen Group sørger for at arbeidsstokken har mulighet til å tilpasse seg de raske endringene i samfunnet gjennom et bredt tilbud av kurs. I 2016 økte den gjennomsnittlige tiden brukt på trening av de 626 000 ansatte i selskapet fra 17,6 timer i 2015 til 21,5 timer i fjor.

3412 deltagere på kurs i drivstoffbesparelse

Volkswagen tilbyr kurs i økonomisk kjøring for å bidra til effektiv reduksjon av forbruk og dermed også CO2-utslipp. I fjor hadde Volkswagen alene 3412 deltagere på sine økonomikjøringskurs i regi av Volkswagen Driving Experience.

Rapporten, som har blitt verifisert av eksterne revisorer, er basert på standardene til Global Reporting Initiative og FNs bærekraftsmål.

I likhet med tidligere er hele Volkswagen Groups bærekraftsrapport tilgjengelig på nett. Hele rapporten finnes her: http://sustainabilityreport2016.volkswagenag.com/home.html

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > »