Kontaktperson Skoda

Pressemeldinger Skoda

29.03.2017

Fremtiden er elektrisk med ŠKODA VISION E

Konseptbilen ŠKODA VISION E viser for første gang selskapets visjoner for fremtidens mobilitet. Den lekre SUV-coupéen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer og er klar for å kjøre selv.

Planleggingen av morgendagens mobilitet er i full gang hos ŠKODA. Merkets første elektriske og selvkjørende konseptbil viser hvordan selskapet ser for seg den elektriske fremtiden.

Med sine mål på 4,6 meter lengde, 1,9 meter bredde og 1,55 meter høyde har VISION E en imponerende tilstedeværelse. Akselavstanden på 2,85 meter og de korte overhengene sørger samtidig for veldig god innvendig plass – noe som er typisk for ŠKODAs modeller. Det fremtidsorienterte konseptet kombinerer den høye sitteposisjonen som er typisk for SUV-er med en dynamisk silhuett og en skrånende taklinje man kjenner igjen fra coupé-modeller.

Takket være en kombinert effekt på 225 kW byr ŠKODA VISION E på sømløs og kraftig akselerasjon opp til toppfarten på 180 km/t. De kraftige lithium-ionbatteriene sørger for en rekkevidde på inntil 500 kilometer, og de to elmotorene gjør at bilen fordeler kreftene mellom alle fire hjul. På den måten er sikkerhet, fremkommelighet og dynamiske egenskaper på topp i alle situasjoner.

Med VISION E gir ŠKODA også et innblikk i teknologien for autonom kjøring som snart kommer. Nye undersøkelser viser at rundt 15 prosent av alle nye biler vil kunne kjøre helt selvstendig i 2030, og ŠKODA VISION E tilfredsstiller kravene for autonom kjøring på nivå tre. VISION E kjører på egenhånd i kø, bruker autopilot på motorveier, holder seg i kjørefeltet og unngår hindringer. I tillegg gjennomfører den forbikjøringer, leter etter parkeringsplasser og både parkerer og kjører ut av parkeringsplassen av seg selv. For å gjøre alt dette mulig, er bilen utstyrt med en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikken og miljøet rundt bilen.

Elektrisk mobilitet spiller en nøkkelrolle i selskapets globale vekststrategi. ŠKODA utvikler sine egne konsepter for elektrisk mobilitet basert på konsernets MEB-plattform.

Elektrifiseringen av ŠKODAs modellportefølje vil starte allerede i 2019 med en ladbar hybrid-versjon av ŠKODA SUPERB. I 2020 vil ŠKODAs aller første helelektriske modell lanseres, og innen 2025 vil det være fem elektriske modeller fra ŠKODA tilgjengelig i forskjellige klasser.

07.03.2017

ŠKODA på bilutstillingen i Genève

To nye varianter av ŠKODA Octavia og ŠKODA KODIAQ står i høysetet på ŠKODAs stand under bilutstillingen i Genève.

På årets bilutstilling i Genève viser ŠKODA frem flere helt nye modeller – blant annet to varianter av både Octavia og den nye SUV-en KODIAQ. I tillegg vil oppgraderte versjoner av ŠKODA Rapid Spaceback og Citigo være på plass.

ŠKODAs 2000 kvadratmeter store stand er plassert i hall 2 på den tradisjonsrike bilutstillingen.

Octavia Scout og Octavia RS 245

Octavia-familien har fått en rekke oppgraderinger, og nå kommer disse også til den populære Scout-modellen.

Den robuste versjonen har beholdt alle egenskapene som gjorde den til en suksess på det norske markedet – et tøft ytre, ekstra bakkeklaring, effektiv firehjulsdrift og gode kjøreegenskaper på alle underlag. Samtidig har den fått samme store oppgradering som resten av ŠKODA Octavia-familien. Det betyr blant annet et mer karakteristisk panser, en ny front med bredere grill og ekstra lys og adaptive LED-lys. De sølvfargede panelene foran og bak bidrar til det tøffe uttrykket og beskytter samtidig mot skader. Plastdeksler under hele bilen beskytter ytterligere mot problemer ved kjøring i tøft terreng.

- Octavia Scout er en bil som passer det norske markedet godt. De tidligere generasjonene har vært veldig populære blant kundene, og vi er overbevist om at det ikke vil endre seg nå som bilen blir enda bedre, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Bilen leveres med tre forskjellige motorer – én bensinmotor og to dieselmotorer. En nyhet i motorprogrammet er den populære kombinasjonen 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG.

For de mer sportslig anlagte kundene viser ŠKODA frem den kraftigste Octavia-modellen i merkets historie. Den 2,0-liters TSI-motoren i ŠKODA Octavia RS 245 yter, som navnet tilsier, 245 hestekrefter – noe som er 15 mer enn den forrige toppmodellen.

Fra stillestående gjør kombi-utgaven unna sprinten til 100 på imponerende 6,6 sekunder. Stasjonsvognen klarer samme øvelsen på 6,7 sekunder. Takket være den fleksible motoren har ŠKODA Octavia RS 245 også mye krefter tilgjengelig i de høyere girene. Akselerasjonen fra 60-100 km/t i femtegir tar kun 6,4 sekunder, mens tiden fra 80-120 km/t er kun 6,6 sekunder.

Fronten er redesignet med større grill og luftinntak i støtfangeren, og  RS-logoen forteller omverdenen at dette er noe utenom det vanlige. I tillegg blir både grillen, lister rundt vinduene, speilhusene og eksosenderør levert i sort utførelse – for å ytterligere understreke de sportslige egenskapene.

Det sportslige utseendet dominerer også på innsiden, med blant annet alcantara sportsseter som sørger for optimal sidestøtte på svingete veier. Fotbrønnen, som i likhet med taktrekket kommer   i sort utførelse, og aluminiumspedalene gir RS et sportslig preg.. Bilen vil leveres med multifunksjonsratt i perforert skinn med girhendler (for biler med DSG) som matcher dens sportslige egenskaper.

KODIAQ i Scout- og Sportline-utgaver

Den store SUV-en ŠKODA KODIAQ har allerede blitt att godt imot av både presse og kunder, og på Genève-utstillingen viser ŠKODA frem to nye varianter av bilen. Scout-utgaven er laget for kundene som er ute etter et røffere utseende og bedre terrengegenskaper, mens Sportline-modellen skal appellere til de som vil ha en mer dynamisk modell på både inn- og utsiden.

For Scout-modellens del understreker de sølvfargede beskyttelsespanelene foran og bak modellens offroad-egenskaper, og sammen med Scout-spesifikke 19-tommers felger gjør de at KODIAQ Scout fremstår som enda mer robust. I tillegg til nye felger og beskyttelsespaneler vil ŠKODA KODIAQ Scout kjennetegnes utvendig av mørke ruter og sølvfargede detaljer som speil, grill og lister.

Sportline-modellen kjennetegnes utvendig av svarte detaljer. Både grillen, takrelingen, speilhusene og vinduslistene kommer i sort utførelse. Mørke sideruter bak og sølvdekor under støtfangeren bak setter punktum for det dynamiske designet. Innvendig leveres den med sportsseter i alcantara og sølvfargede sømmer, som sørger for god sidestøtte ved dynamisk kjøring. Den sportslige karakteren understrekes av multifunksjonsrattet i skinn og pedalene i aluminiumsutførelse.

Scout-versjonen er ventet til Norge i løpet av høsten, mens Sportline-utgaven vil være på plass nærmere slutten av året.

Oppgradert Rapid Spaceback og Citigo

På ŠKODAs stand kan man også se nærmere på oppgraderte versjoner av både den kompakte Rapid Spaceback og bybilen Citigo.

ŠKODA Rapid Spaceback plasserer seg mellom ŠKODA Fabia og ŠKODA Octavia, og har satt standarden for plass i kompaktklassen. Til tross for de beskjedne utvendige målene byr Rapid Spaceback på imponerende innvendig plass, og nå har modellen  fått en rekke forbedringer som gjør den enda mer attraktiv.

Den visuelle oppdateringen er spesielt synlig i fronten med nye tåkelys og ny støtfanger. Rapid har også fått en kromlist mellom lyktene som gir bilen et bredere uttrykk. Mørke glass i baklysene bidrar ytterligere til et sportslig utseende, og et større bakvindu sørger for bedre utsyn.

ŠKODA Citigo har også fått en ny front samt oppgradert interiør. Bybilen, som er tilgjengelig med både tre og fem dører, byr på imponerende god plass, høy sikkerhet og gode kjøreegenskaper – kombinert med en pris som gir mye valuta for pengene.

Fronten har fått ŠKODAs nye grill samt nytt panser og ny støtfanger, og flere av utstyrsversjonene leveres nå med LED-kjørelys som standard. På innsiden er blant annet instrumentpanelet redesignet, og bilen er nå tilgjengelig med Climatronic automatisk klimaanlegg. Citigo har vokst med 34 millimeter og måler nå 3597 millimeter i lengderetningen. Til tross for den kompakte størrelsen har den en lastekapasitet på 251 liter som kan økes til klasseledende 959 liter ved å folde ned baksetene.

22.02.2017

Nye ŠKODA Rapid Spaceback – forbedret både på innsiden og utsiden

ŠKODA Rapid Spaceback får en rekke oppdateringer som gjør den både mer effektiv, sikrere og mer moderne.

ŠKODA Rapid Spaceback er nå utstyrt med Bi-Xenon-teknologi og LED-kjørelys. . Fjernlysassistenten sørger  for optimale lysforhold ved hastigheter over 60 km/t i mørket. Den oppdager både motgående (inntil 1000 meter) og forankjørende trafikk (inntil 400 meter) og sørger for å blende ned lysene automatisk.

Den gode innvendige plassen er blant Rapid Spacebacks aller viktigste egenskaper. Med plass til fem passasjerer, god takhøyde og et bagasjerom med en kapasitet på 415 liter, setter den standarden for plass i sin klasse. Den nye modellen har også blitt oppdatert med en rekke nye designdetaljer. Blant endringene finner man nye dørtrekk, oppdaterte instrumenter og nye luftedyser.

Ny og mer effektiv motor

Som en del av oppgraderingen blir ŠKODA Rapid Spaceback også tilgjengelig med en effektiv 1,0 TSI-motor. Den tresylindrede motoren karakteriseres av god respons kombinert med lavt forbruk og leveres i to versjoner som yter 95 og 110 hestekrefter. Takket være et veivhus i aluminium og et mer kompakt design, veier 1,0 TSI-motoren mindre enn 1,2-literen den erstatter. Turboen er bygget inn i innsugsmanifolden – noe som sørger for minimal turboforsinkelse.

I tillegg til de to variantene av 1,0 TSI-motoren leveres ŠKODA Rapid Spaceback med tre motoralternativer: 1,4 TSI (125 hk), 1,4 TDI (90 hk) og 1,6 TDI (116 hk).

Rapid Spaceback tilbys også med integrert WLAN hotspot som gjør at passasjerene i Rapid Spaceback alltid kan være online. Dette er en del av ŠKODA Connect-tjenesten som består av Infotainment Online og CareConnect-tjenesten. Førstnevnte sørger for å overvåke trafikken på den programmerte ruten i sanntid og kan foreslå alternative ruter ved kø. CareConnect-systemet inkluderer blant annet automatisk nødoppringing og Proactive-tjeneste som lar kunden overføre vedlikeholdsdata til sin ŠKODA-forhandler. Ved hjelp av ŠKODA Connect-appen kan man også få tilgang til informasjon om for eksempel dører og vinduer er lukket samt hvor bilen er parkert. Ved hjelp av denne er det også mulig å sende navigasjonsruter direkte til bilens infotainmentsystem.

Smarte løsninger

Den oppdaterte versjonen av ŠKODA Rapid Spaceback byr på en rekke sikkerhetssystemer. Multi-kollisjonsbrems sørger for å stoppe bilen dersom man blir innblandet i en ulykke. Både elektronisk stabilitetskontroll og dekktrykksovervåkning er standard på alle modeller

Rapid Spaceback er også tilgjengelig med topp moderne assistentsystemer som tretthetsovervåkning og Front Assist med nødbremsassistent. Utstyr som tåkelys med integrerte kurvelys og Hill-hold, bakkestartassistent øker sikkerhetsnivået ytterligere. Parkeringssensorer foran og bak gjør hverdagen både sikrere og mer komfortabel.

ŠKODA er kjent for sine ”Simply Clever”-løsninger, og Rapid Spaceback er intet unntak i så måte. Den oppgraderte versjonen kan nå utstyres med to ekstra USB-utganger i baksetet som kan brukes til lading av smarttelefoner. I tillegg er det en rekke løsninger som er tilgjengelige som standard- eller ekstrautstyr. Blant disse finner man blant annet isskrape i tanklokket, en paraply under passasjersetet og en bagasjeromsmatte hvor den ene siden er gummi og den andre teppe.

- Rapid Spaceback har lenge vært et godt alternativ for kundene som er på jakt etter en praktisk bil til en gunstig pris. Med denne oppdateringen blir bilen enda mer attraktiv, og vi er sikre på at kundene vil sette pris på endringene, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Den oppgraderte ŠKODA Rapid Spaceback vil vises frem for publikum under årets bilutsilling i Genève. Denne går av stabelen fra 7. til 17. mars, og det er forventet at de første bilene kommer til Norge i løpet av juni i år. Prisene på den nye modellen er ikke klare på nåværende tidspunkt.

06.02.2017

ŠKODA Lanserer tidenes kraftigste Octavia

Nye ŠKODA Octavia RS 245 yter, som navnet tilsier, 245 hestekrefter. Det er 15 mer enn den forrige toppmodellen RS.

ŠKODA Octavia RS 245 i ny drakt har fått ytterligere detaljer som understreker modellens sportslighet. Fronten er redesignet med større grill og luftinntak i støtfangeren, og  RS-logoen forteller omverdenen at dette er noe utenom det vanlige. I tillegg blir både grillen, lister rundt vinduene, speilhusene og eksos enderør levert i sort utførelse – for å ytterligere understreke de sportslige egenskapene.

- Dette er den kraftigste Octavia-modellen i ŠKODA historie, og den vil garantert appellere sterkt til de av kundene våre som er ute etter maksimal kjøreglede, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Mye krefter, lavt forbruk
Toppmodellen i Octavia-familien har en 2-liters TSI-motor som yter 245 hestekrefter og 370 Nm under panseret. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig i området mellom 1600 og 4300 o/min, og sørger dermed for stor kjøreglede i alle situasjoner. Kundene kan velge mellom en sekstrinns manuell girkasse eller, for første gang i en  Octavia RS, en syvtrinns DSG-girkasse.

Sportsunderstell og mekanisk differensialbrems
Sammenlignet med de ”vanlige” modellene i Octavia-familien, er Octavia RS 245  senket 14 mm. Sporvidden bak er  økt med  38 millimeter sammenlignet med forgjengeren. Standardfelgene er 19 tommer lettmetallfelger, som blir levert i sort høyglans .

ESC-systemet med Sport-modus og den elektronisk styrte VAQ differensialbremsen er også en del av standardutstyret. Differensialbremsen kan overføre inntil 100 prosent av kreftene til ett hjul, og gir en ekstra dynamisk opplevelse på svingete vei ved å redusere understyring betraktelig.

Ny teknologi
ŠKODA Connect tilbyr  mobile onlineløsninger, henholdsvis Infotainment Online og Care Connect (førerstøtte). Den siste generasjonen infotainment systemer har fått berøringsskjerm i glass med samme teknologi som man kjenner fra moderne smarttelefoner. Det gjør at de reagerer selv på lette trykk. Toppmodellen Columbus leveres med en 9,2-tommers skjerm.

Også på assistentfronten er ŠKODAOctavia RS 245 langt fremme. Blant nyvinningene finner man systemer som Trailer Assist, Predictive Pedestrian Protection (fotgjengerassistent med nødbrems) som en del av Front Assist-systemet, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert og manøvreringsassistent som bremser bilen så fort den oppdager en hindring.

- ŠKODA Octavia RS 245 kombinerer de praktiske løsningene og ”Simply Clever”-tankegangen fra de andre Octavia modellene med imponerende sportslighet. Vi er overbevist om at det er en kombinasjon mange setter pris på, avslutter Jan Erik Haugen.

Bilen vil blir vist frem på den internasjonale bilutstillingen i Genève som går av stabelen i mars. Prisene forventes å bli klare i løpet av april, og de første bilene kommer til Norge til sommeren.

27.01.2017

Ny og sportsligere versjon av ŠKODA KODIAQ

Med KODIAQ SPORTLINE gir den tsjekkiske bilprodusenten kundene muligheten til å velge en sportsligere og mer dynamisk utgave av sin nye SUV.

Ved hjelp av spesielle detaljer på både utsiden og innsiden, vil ŠKODA KODIAQ SPORTLINE være et alternativ for de kundene som ønsker seg en sportsligere utgave. Det dynamiske utseendet er kombinert med egenskapene som allerede har gjort ŠKODA KODIAQ populær blant kundene i Norge – en lengde på 4,7 meter, inntil syv seter og en lastekapasitet som er klassens beste.

- KODIAQ har allerede vist seg å være veldig populær blant kundene, og det er gledelig at vi nå også kan tilby en utgave for de kundene som vil ha litt mer sportslighet, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Utvendig kjennetegnes ŠKODA KODIAQ SPORTLINE av svarte detaljer. Både grillen, takrelingen, speilhusene og vinduslistene kommer i sort utførelse. Mørke sideruter bak og sølvdekor under støtfangeren bak setter punktum for det dynamiske designet.

Alle KODIAQ-modellene er karakterisert av korte overheng både foran og bak samt en skrånende taklinje som videreføres i D-stolpen. SPORTLINE-modellen vil i tillegg få lakkerte beskyttelsespaneler og spesialdesignede felger hvor 19 tommer er standard størrelse, men 20-tommers felger vil også være tilgjengelig som ekstrautstyr.

SPORTLINE-modellen leveres med sportsseter i alcantara og sølvfargede sømmer, som sørger for god sidestøtte ved dynamisk kjøring. Den sportslige karakteren understrekes av multifunksjonsrattet i skinn og pedalene i aluminiumsutførelse.

Det omfattende standardutstyret inkluderer blant annet Driving Mode Select – hvor sjåføren kan velge mellom seks forskjellige modi (Normal, Sport, Eco, Individual, Comfort og Snow). I tillegg vil den få utstyr som elektrisk justerbare og innklappbare speil med automatisk avblending og minnefunksjon, regnsensor, stor kjørecomputer, innvendig LED-lys med ti forskjellige fargevalg og alcantara sidepaneler.

Fire motoralternativer
KODIAQ SPORTLINE vil leveres med fire forskjellige motorer – to bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene som leveres er 1,4 TSI som yter 150 hestekrefter og 2,0 TSI som yter 180 hestekrefter. Dieselmotorene er begge 2,0 TDI-motorer, og de yter 150 eller 190 hestekrefter.

Alle motoralternativene leveres i kombinasjon med 4x4 firehjulsdrift. 4x4 kan også leveres i kombinasjon med DSG automatgir. Systemet fungerer ved hjelp av en elektronisk styrt flerplateclutch som er plassert rett i forkant av den bakre differensialen. Denne sørger for at firehjulsdriftsystemet virker intelligent og raskt, og elektronikken kalkulerer konstant hvor mye krefter som bør distribueres til bakakselen. Ved normale kjøreforhold og lett last vil mesteparten av kreftene sendes til forhjulene for å spare drivstoff.

En rekke assistentsystemer
Også når det kommer til førerassistentsystemer er det flere nyheter på KODIAQ. Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen.

En annen nyhet i ŠKODA-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. KODIAQ leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som Adaptiv Cruise Control, Lane Assist og Blindsoneovervåkning.

KODIAQ SPORTLINE vises på Geneve-utstillingen i mars . Produksjonsstart vil være i medio November, og de første bilene forventes til Norge mot slutten av 2017. Prisene er i skrivende stund ikke klare.

- ŠKODA har de siste årene utvidet sitt utvalg av SPORTLINE-modeller, og mange kunder setter pris på å kunne velge modeller med et litt sportsligere tilsnitt, avslutter Haugen.

26.01.2017

ŠKODA KODIAQ Scout på bilutstillingen i Geneve i mars

Under årets bilutstilling i Geneve viser ŠKODA frem Scout-versjonen av sin nye SUV KODIAQ. Både utseende, med sølvfargede detaljer, og utstyr sørger for et sterkere offroadpreg.

ŠKODA KODIAQ er i disse dager på en turné hos en rekke ŠKODA-forhandlere over hele landet, og bilen har fått en fantastisk mottagelse av kundene. KODIAQ Scout har sin  premiere på bilutstillingen i Geneve (7.-19. mars).

- ŠKODA KODIAQ har fått en veldig god mottagelse i det norske markedet allerede, og vi har tro på at KODIAQ Scout vil gjøre bilen enda mer attraktiv for flere, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

KODIAQ Scout utstråler robusthet og styrke. De sølvfargede beskyttelsespanelene foran og  bak understreker modellens offroad-egenskaper, og sammen med Scout-spesifikke 19-tommers felger gjør de at KODIAQ Scout fremstår som enda mer robust. I tillegg til nye felger og beskyttelsespaneler vil ŠKODA KODIAQ Scout kjennetegnes utvendig av mørke ruter og sølvfargede detaljer som speil, grill og lister.

Utstyret på innsiden er også tilpasset bilens røffe ytre. Scout  vil leveres med Off-Road-assistent, beskyttelsespaneler for understell og motor samt parkeringsassistent foran og bak. Bilen vil også være utstyrt med Driving Mode Select som lar sjåføren velge mellom seks forskjellige modi (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual og Snow). Systemet justerer motor, girkasse og servostyring for å gi optimale egenskaper under alle forhold. Standardutstyret inkluderer også blant annet multifunksjonsratt, innvendig LED-belysning i ti farger, infotainment system med åtte høyttalere og alcantara-seter med KODIAQ-logo.

Fire motoralternativer

KODIAQ Scout vil leveres med fire forskjellige motorer – to bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene som leveres er 1,4 TSI som yter 150 hestekrefter og 2,0 TSI som yter 180 hestekrefter. Dieselmotorene er begge 2,0 TDI-motorer, og de yter 150 eller 190 hestekrefter.

Alle motoralternativene leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. Systemet fungerer ved hjelp av en elektronisk styrt flerplateclutch som er plassert rett i forkant av den bakre differensialen. Denne sørger for at firehjulsdriftsystemet virker intelligent og raskt, og elektronikken kalkulerer konstant hvor mye krefter som bør distribueres til bakakselen. Ved normale kjøreforhold og lett last vil mesteparten av kreftene sendes til forhjulene for å spare drivstoff.

Takket være bakkeklaringen på 194 millimeter hører ŠKODA KODIAQ også hjemme utenfor asfalterte veier. De korte overhengene foran og bak sørger for at selv bratte bakker og dumper kan forseres uten problemer. ”Bad-road”-pakken  sørger også for å beskytte undersiden av bilen – inkludert vitale deler som bremserør, drivstoffslanger, motoren og kabler. Ved å ta i bruk en egen offroad-modus justeres demperne (dersom bilen er utstyrt med Dynamic Chassis Control), motorstyringen og flere av bilens sikkerhetssystemer for å sikre optimale egenskaper i tøft terreng. Dersom det er nødvendig vil Hill-Descent Control-funksjonen aktiveres og sørge for at bilen holder konstant fart ned bratte bakker.

En rekke assistentsystemer

Også når det kommer til førerassistentsystemer er KODIAQ godt utstyrt. Flere av systemene som er tilgjengelig har tidligere kun blitt levert i mer eksklusive bilmodeller. Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen.

En annen nyhet i ŠKODA-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. KODIAQ leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som adaptiv cruise control, Lane Assist, blindsoneovervåkning.

KODIAQ Scout vises på Geneve-utstillingen i mars . Produksjonsstart vil være i august, og de første bilene forventes til Norge til høsten. Prisene er i skrivende stund ikke klare.

- Scout-modellene på Octavia har lenge vært populære i Norge, og vi tror det vil være tilfellet også for KODIAQ, avslutter Haugen.

04.01.2017

Ny salgsrekord for ŠKODA i Norge

I løpet av 2016 ble det kjøpt 7 774 ŠKODA i Norge, noe som gjør at det tsjekkiske bilmerket ender på en åttendeplass på registreringsstatistikken. Aldri før har det blitt registrert flere ŠKODA i Norge.

- 2016 var et bra år for ŠKODA, og vi er takknemmelige for kundenes tillitt. ŠKODA er et merke som står sterkt i Norge, og vi har tro på at 2017 kan bli enda bedre, sier nyansatt direktør for ŠKODA i Norge, Thomas Meiner.

Med sine 7 774 registrerte biler står ŠKODA for fem prosent av det totale bilmarkedet i Norge, som i fjor endte på 154 603 biler. Det er en økning på rundt fire tusen biler fra i fjor, og ŠKODA alene hadde en økning på 3,8 prosent sammenliknet med fjoråret.

Den mest kjøpte ŠKODA-modellen i 2016 var Octavia med 3 795 registrerte biler. Det gjør Octavia til den niende mest kjøpte bilmodellen i Norge i fjor. Også nye ŠKODA Superb har hatt en fin utvikling  med 2 012 registreringer og er dermed Norges 18. mest kjøpte bilmodell.

- Mer enn 4 000 ŠKODA som ble levert i fjor hadde 4x4, firehjulstrekk. Andelen kunder som velger 4x4 forsetter å stige, og vi forventer at andelen vil stige ytterligere i 2017 med ny Kodiaq på plass, sier Meiner.

- Vi har også stor tro på at 2017 kan bli et bra år for ŠKODA. Oppgraderte Octavia kommer i mars, og det gjør også helt nye Kodiaq. Til høsten kommer også nye Yeti. Målet er å selge 8600 biler og nå en markedsandel på 5,7 prosent, avslutter Meiner.

21.12.2016

ŠKODA Octavia Scout blir enda bedre

Den store oppdateringen av ŠKODA Octavia-familien fortsetter, og neste modell ut er Octavia Scout. Med høyere bakkeklaring, firehjulsdrift og en rekke ”Simply Clever”-løsninger er den som skapt for Norge. Scout kan nå også leveres med den unike kombinasjonen 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG.

Den robuste tusenkunstneren har beholdt alle egenskapene som gjorde den til en suksess på det norske markedet – et tøft ytre, ekstra bakkeklaring, effektiv firehjulsdrift og gode kjøreegenskaper på alle underlag. Samtidig har den fått samme store oppgradering som resten av ŠKODA Octavia-familien. Det betyr blant annet et mer karakteristisk panser, en ny front med bredere grill og ekstra lys og adaptive LED-lys. De sølvfargede panelene foran og bak bidrar til det tøffe uttrykket og beskytter samtidig mot skader. Plastdeksler under hele bilen beskytter ytterligere mot problemer ved kjøring i tøft terreng.

Firehjulsdriftsystemet med en elektronisk styrt hydraulisk flerplateclutch sørger for maksimalt veigrep i alle situasjoner. Nye ŠKODA Octavia Scout er også utstyrt med elektronisk differensialsperre på både for- og bakakselen. Dette bidrar ytterligere til sikkerheten og komforten uavhengig av føre. For tryggere kjøring i tøft terreng kan ŠKODA Octavia Scout også leveres med en Off-Road-funksjon. Denne vil sørge for at farten holdes konstant uten at sjåføren trenger å bremse.

Simply Clever-tankegangen gjennomsyrer Octavia Scout, og blant funksjonene man finner i bilen er et oppvarmet ratt og seter med en Thermo-Flux-funksjon som fra tid til annen øker gjennomstrømningen av luft i setene og på den måten gir økt komfort.

Bagasjerommet rommer mellom 610 og 1740 liter last, og takket være bredden på mer enn én meter er det også fleksibelt med tanke på lastens form. Skulle man ha behov for større plass, har Octavia Scout mulighet for å trekke en tilhenger på inntil to tonn avhengig av motor.

Bilen leveres med tre forskjellige motorer – én bensinmotor og to dieselmotorer. Nyhet er den populære kombinasjonen 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG.

1,8 TSI: 180 hestekrefter, toppfart 216 km/t, 0-100 km/t på 7,8 sekunder, blandet forbruk 0,68 liter/mil, 158 gram CO2 per km.

2,0 TDI: 150 hestekrefter, toppfart 207 km/t, 0-100 km/t på 9,1 sekunder, blandet forbruk 0,50 liter/mil, 130 gram CO2 per km.

2,0 TDI: 184 hestekrefter, toppfart 219 km/t, 0-100 km/t på 7,8 sekunder, blandet forbruk 0,51 liter/mil, 133 gram CO2 per km.

ŠKODA Octavia Scout er utstyrt med det nyeste innen infotainment systemer. Alle har touchskjermer i glass, og toppversjonen Columbus byr på en 9,2-tommers skjerm og en egen LTE-modul (simkort modul) som gir passasjerene tilgang til en Wi-Fi-hotspot.

En rekke førerassistent systemer vil være tilgjengelig i nye ŠKODA Octavia Scout. Innovasjoner som Trailer Assist, blindsonevarsling og Rear Traffic-varsling (varsler om trafikk fra sidene og bakfra ved rygging) bidrar til en tryggere hverdag. Skulle uhellet være ute vil Pre-crash kollisjonsbeskyttelse sørge for å lukke alle vinduer, soltaket og stramme beltene i forsetene. Systemet er koblet sammen med Front Assist-funksjonen som også inkluderer fotgjengergjenkjenning og automatisk nødbrems ved bykjøring.

- Nye ŠKODA Octavia Scout vil være hos forhandlerne i Norge fra mai neste år. Prisene regner vi med at blir klare i løpet av januar, sier Haugen avslutningsvis.

20.12.2016

ŠKODA OCTAVIA RS: Den sprekeste Octavia noensinne

Bare uker etter at ŠKODA OCTAVIA ble lansert i ny drakt, presenterer den tsjekkiske bilfabrikken nå sin toppmodell - ŠKODA Octavia RS.

Det nye frontpartiet, den modifiserte bakparten og det stilige interiøret får frem den sportslige karakteren på nye ŠKODA OCTAVIA RS. Den oppgraderte bilen er tilgjengelig både som sedan og stasjonsvogn, og det er to motoralternativer å velge mellom. En 2,0 TDI dieselmotor med 184 hestekrefter og en 2,0 TSI bensinmotor med 230 hestekrefter.

- Octavia RS er en ulv i fåreklær, og en bil som er relativt populær i Norge. Det tror vi den kommer til å fortsette å være også, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Bilen har nye og bedre infotainment systemer, tilkoblingsmuligheter og førerassistansesystemer som også understreker det sportslige ved bilen. Den nye fronten har en bredere grill og et større luftinntak i den nyutviklede støtfangeren. Frontlyktene har full LED-teknologi, og bak har bilen selvsagt en liten spoiler. En kraftig diffusor understreker også sportsligheten, i tillegg til LED-teknologi også i baklysene.

Interiøret er sort og sportslig. Setene gir god sidestøtte, og sportssetene er også tilgjengelig i Alcantara, i tillegg til kombinasjonen med stoff og skinn. Bilen har multifunksjons sportsratt (med ‘’paddles’’ for de som velger DSG girkasse). Ambient belysning kommer som standard. Ellers har bilen RS-logo på dørlistene og aluminiumsfinish på pedalene.

Sportsunderstellet et 15 millimeter lavere, og sporvidden har økt med tre centimeter bak sammenliknet med forgjengeren. Røde bremsekalipere understreker den dynamiske karakteren. 17 tommers hjul er standard, men både 18- og 19-tommershjul kan fås som ekstrautstyr.

Vi kan også nevne progressiv servostyring, Kjøreprofilprogram (DMS med ‘’Sound Generator’’), stabilitetsprogrammet ESC med elektronisk differensialbrems (XDS+) og Adaptivt understell (DCC) som lar føreren velge mellom Comfort, Normal eller Sport-modus.

Den nye toliter bensinmotoren har en ytelse på 230 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 350 Nm ved 1500 til 4600 o/min. Bilen har en topphastighet på 250 km/t, og 0 - 100 km/t går unna på 6,7 sekunder. Det kombinerte drivstofforbruket er 0,65 l/mil med et CO2-utslipp på 149 g/km. Som standard er Octavia RS 2,0 TSI utstyrt med en manuell 6-trinns girkasse, men den kan også leveres med en 6-trinns DSG.

Dieselmotoren yter 184 hestekrefter, har et maksimalt dreiemoment på 380 Nm fra 1750 o/min og bruker 7,9 sekunder fra 0 til 100 km/t. Toppfarten er på 232 km/t, og det kombinerte drivstofforbruket er på 0,45 l/mil med et CO2-utslipp på 119 g/km. Med diesel kan du få Octavia RS med forhjulstrekk (med manuell eller DSG) eller firehjulstrekk og en 6-trinns DSG girkasse.

Som i andre Octavia-modeller har også RS den nye generasjonen av infotainment systemer. Også assistansesystemene er utviklet med ny teknologi. Dersom man drar tilhenger, vil ‘’Trailer Assist’’ ta over styringen ved rygging. Vi kan også nevne Blind Spot Detection, som varsler om kjøretøy i blindsonen, og Rear Traffic Alert som overvåker siden og bak ved rygging. Såkalt Pre-crash kollisjonsbeskyttelse lukker vinduer og soltak hvis det er fare for en ulykke, strammer fører- og passasjerbelter og fungerer sammen med Front Assist.

- Første gang forkortelsen RS ble brukt var på ŠKODAs løpsbiler i 1974, og har vært brukt i sportslige modeller til dags dato. ŠKODA Auto har levert mer enn 200 000 RS-modeller opp gjennom årene. Prisene regner vi med at blir klare i løpet av januar, sier Haugen avslutningsvis.

14.12.2016

Prisen på helt nye ŠKODA KODIAQ starter på kr. 314.900,- *

Den 4,7 meter lange SUV-en kan leveres med syv seter og har klasseledende bagasjeplass. KODIAQ er den første modellen i ŠKODAs nye SUV-satsning og vil være på markedet i mars 2017.

- Med KODIAQ staker vi ut en ny kurs og åpner nye markeder. Med vår første nye og store SUV, går vi inn i et nytt segment for merket – og når dermed nye kundegrupper, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen. Prisene er nå klare og vi gleder oss til starte salget, sier han videre.

Rimeligste versjon er Active med 1,4 l 125 hk TSI bensinmotor og forhjulstrekk til kr. 314.900,-* For de som ønsker 4-hjulstrekk starter prisen på 419.600* med 1,4 l 150 hk TSI.

KODIAQ er en all-rounder, og passer like godt på parkeringsplassen utenfor kontoret som på vei til hytta. Ved å overføre ŠKODAs nye formspråk til SUV-segmentet har bilen fått et design som reflekterer bilens varierte bruksområder. Kombinasjonen av elegante linjer, sportslige detaljer og robusthet bidrar til å gjøre KODIAQ unik.

Mulighet for syv seter
ŠKODA er kjent for å levere praktiske løsninger som imponerer de fleste, og KODIAQ er intet unntak. Til tross for at bilen kun er fire centimeter lengre enn Octavia er den innvendige plassen større enn det man finner i de fleste andre SUV-er i denne klassen. Baksetene kan også flyttes inntil 18 centimeter i lengderetningen og har individuelle justerbare rygger – løsninger som sikrer full fleksibilitet. Det vil også være mulig å bestille KODIAQ med en tredje seterad, og SUV-en er dermed ŠKODAs første syv-seter. Bilen er basert på konsernets MQB-B plattform.

Bagasjerommet til femseters-versjonen måler imponerende 720 liter med baksetene oppslått. Ved behov for mer plass kan bakseteryggen legges ned i en 40/20/40-fordeling, og bagasjeplassen kan økes opp til 2065 liter. Dersom man i tillegg velger å bestille bilen med et nedfellbart passasjersete kan den store SUV-en frakte gjenstander på opptil 2,8 meter. KODIAQ kan også leveres med elektrisk åpning av bakluken som kan styres ved hjelp av en fotbevegelse. Tillatt hengervekt er på inntil 2,5 tonn. De praktiske egenskapene er med andre ord godt ivaretatt.

ŠKODAs slagord ”Simply Clever” er naturligvis inkorporert i utviklingen av KODIAQ. ŠKODAs slagord «mye bil for pengene”, og praktiske og enkle løsninger som gjør hverdagen lettere, er noe av det merket er kjent for. For KODIAQs del betyr det blant annet det nye dørbeskyttelsessystemet. Det felles ut en beskyttelse når dørene åpnes, og både din og naboens bil beskyttes på denne måten mot riper og bulker. Totalt sett har nye ŠKODA KODIAQ mer enn 30 ”Simply Clever”-løsninger – hvorav syv er helt nye.

Nytt infotainment-system og helt ny Connectivity funksjonalitet
ŠKODA KODIAQ introduseres med en helt ny funksjonalitet, som innebærer at bilen alltid kan være online, noe som således tilfører KODIAQ en helt ny dimensjon i forhold til navigasjon, informasjon og underholdning.

Infotainment online innebærer at navigasjon og trafikkinformasjon vises i nåtid med de mulighetene det gir. Med navigasjonssystemet «Columbus» vil f.eks Google Street View og andre nettløsninger være tilgjengelig online.

KODIAQ vil som første ŠKODA modell få «emergency call» systemet som aktiveres automatisk ved en ulykke, eller som kan manuelt aktiveres ved å trykke på en knapp i taket på bilen og derigjennom kobles til en internasjonal alarmsentral.

Flere nye assistentsystemer
Også når det kommer til førerassistentsystemer er KODIAQ godt utstyrt. Flere av systemene som er tilgjengelig har tidligere kun blitt levert i mer eksklusive bilmodeller. En del av disse vil bli levert som standardutstyr, mens andre vil være tilgjengelig som ekstrautstyr – enten separat eller som en del av en pakke.

Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen. En annen nyhet i ŠKODA-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. KODIAQ leveres med Front Assist med nødbremsassistent som standard. Adaptiv cruise control, blindsoneovervåkning, fjernlysassistent og Lane assistent er standard fra Ambition.

Tre utstyrsnivåer, ACTIVE, AMBITION og STYLE
KODIAQ leveres i tre utstyrsnivåer, alle godt utstyrt med en rekke ŠKODA nyheter, og innstegsmodellen Active har ni kollisjonsputer, pre-crash kollisjonsbekyttelse, front assist. Full LED lys hovedlys med AFS hjørnefunksjon, LED baklys og skiltlys er standard fra Ambition. Nytt er også Care Connect med nødanrop og Remote Access som standard.

Flere valg for drivverk
Med fem forskjellige motoralternativer bør alle finne noe som passer deres behov. KODIAQ vil bli levert med to forskjellige TDI dieselmotorer og tre TSI bensinmotorer. Motorene har slagvolum som strekker seg fra 1,4 til 2 liter, og ytelser fra 125 til 190 hestekrefter. Alle motorene er turbo-ladede og leveres med Stop-Start, og gjenvinning av bremseenergi. Dette bidrar til å holde forbruket lavt samtidig som man har nok krefter tilgjengelig.

- Vi er meget godt fornøyde med motoralternativene og det brede 4x4 utvalget KODIAQ leveres med, fortsetter kommunikasjonssjef i ŠKODA Norge, Jan Erik Haugen.

Det vil være en rekke forskjellige muligheter når det kommer til drivverk – avhengig av motorisering leveres KODIAQ med 6-trinns manuell eller DSG automatgir med seks eller syv trinn. Dette blir første gang den syvtrinns DSG-girkassen blir levert i en ŠKODA.

Begge toppmodellene (2,0 TDI 190 hk og 2,0 TSI 180 hk) leveres med 7-trinns DSG og firehjulsdrift. 1,4-literen med 150 hestekrefter og firehjulsdrift kan leveres 6-trinns manuell eller 6-trinns DSG, mens den forhjulsdrevne varianten leveres med 6-trinns DSG. Innstegsmodellen med dieselmotor leveres med 6-trinns manuell eller 7-trinns DSG i kombinasjon med firehjulsdrift, og den forhjulsdrevne varianten leveres med 7-trinns DSG. Innstegsmodellen med bensinmotor er tilgjengelig med 6-trinns manuell og forhjulsdrift.

Prisliste pr. 13.12.2016

2016 priser*   2017 priser**
To-hjulstrekk
- Active 1,4 TSI 125 hk manuelt gir   314.900,-   327.700,-
- Ambition 1,4 TSI 150 hk DSG kr.   401.700,-   415.300,-
- Ambition 2,0 TDI 150 hk DSG kr.   415.700,-   417.100,-

4x4, fire-hjulstrekk
- Ambition 1,4 TSI 150 hk manuelt gir  419.600,-   442.900,-
- Ambition 2,0 TDI 150 hk manuelt gir  428.700,-   448.700,-
- Style 2,0 TDI 190 hk DSG     506.200,-   522.500,-
- Style 2,0 TSI 180 hk DSG     516.200,-   544.200,-

ŠKODA KODIAQ lanseres i Norge i mars 2017, og vi starter salget i dag.

*  2016 basert på 2016 avgifter
** når Regjeringens foreslåtte avgiftsgrunnlag for 2017 legges til grunn