Kontaktperson MøllerGruppen

Pressemeldinger fra SEAT

10.07.2017

Harald A. Møller AS og SEAT: Klare for å begeistre det norske markedet

Harald A. Møller AS gjenopptar importen av SEAT til Norge og henter ny direktør fra egne rekker. Nå legges planene for relanseringen av merkevaren som opplever stor internasjonal suksess.

Harald A. Møller AS og SEAT forener krefter for å igjen markedsføre det spanske merket i Norge. Nå legges store planer for en ny norgeslansering av et revitalisert bilmerke. «- En leken og ungdommelig merkevare som SEAT åpner for at man ikke behøver å forholde seg strengt til bransjens tradisjonelle forretningsmodeller», sier administrerende direktør for Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby.

-    Vi kommer til å gjøre ting på en helt ny måte. Det har skjedd mye spennende med SEAT siden sist vi stod for importen av merket. Produktporteføljen fremstår svært attraktiv for det norske markedet, merket og fabrikken har medvind og vi leker med alle de spennende mulighetene SEAT nå åpner for oss, sier Hekneby.

Tor Anton Bjørge blir direktør for SEAT i Norge, og kommer fra stillingen som markedssjef for Volkswagen i Harald A. Møller AS. Han starter i den nye jobben 1. august i år. Tidligere har Bjørge blant annet vært markedssjef for SAS.

-    Tor Anton har alle forutsetninger for å gripe de spennende mulighetene som ligger i SEAT-merkevaren og ikke minst de endringene som skjer i bransjen vår. Derfor er jeg særdeles tilfreds med at han skal lede arbeidet med SEAT fremover, sier Hekneby.
En av Bjørges første oppgaver blir å bygge opp en ny og effektiv SEAT-organisasjon i Harald A. Møller AS.

-    Vi har sammen med SEAT-konsernet laget et rammeverk for veien videre i Norge. Vi vil bruke tiden godt for å planlegge relanseringen av SEAT i Norge, og tilby nye attraktive modeller som SEAT Ibiza, Leon, Ateca og nye Arona i det norske markedet, sier Tor Anton Bjørge.

Harald A. Møller AS og SEAT kommer sammen til å teste ut nye direktekanaler for distribusjon, både on- og offline. Mer informasjon om de norske planene for SEAT kommer i september, i forbindelse med bilmessen i Frankfurt.

-    Vårt hovedfokus nå er å bygge opp en slagkraftig SEAT-organisasjon, som sammen skal legge opp løpet frem mot lansering. Inntil videre er det derfor ikke naturlig å dele mer konkret informasjon om planene vi jobber med, sier Hekneby.

SEAT er opprinnelig en forkortelse for Sociedad Española de Automóviles de Turismo. SEATs historie skriver seg tilbake til tidlig 50-tall og Spania. Hovedkontoret ligger i Martorell, rett nordvest for Barcelona. I 1990 ble merket overtatt av Volkswagen AG. Ibiza og Leon er to av SEATs mest kjente modeller, og nylig ble SUV-en SEAT Ateca og kompaktmodellen Arona lansert. Disse fire er blant de modellene som snart vil importeres til Norge via Harald A. Møller AS. Den nye SEAT Arona er det spanske merkets tredje nylansering i 2017, etter den oppgraderte utgaven av Leon og helt nye Ibiza. Dette er ytterligere bidrag til SEATs portefølje, i det som er den mest offensive produktsatsningen for merket noensinne.

Kontakt:
Ulf Tore Hekneby
Administrerende direktør
Harald A. Møller AS
Epost: ulf.tore.hekneby@moller.no

--

SEAT er det eneste selskapet som designer, utvikler og produserer biler i Spania. SEAT er en del av Volkswagen-gruppen, har sitt hovedkontor i Martorell (Barcelona), eksporterer 81 % av bilene og er til stede i over 80 land gjennom et nettverk på 1700 forhandlere. Tyskland og Spania er de viktigste markedene for merket. I 2016 oppnådde SEAT et driftsresultat på 143 millioner euro, det høyeste i historien til merkevaren, og et salg på nesten 410.000 biler over hele verden.

SEAT Group sysselsetter mer enn 14 500 mennesker på sine tre produksjonssentre - Barcelona, ​​El Prat de Llobregat og Martorell, hvor de populære modellene Ibiza og Leon produseres. I tillegg produserer selskapet Ateca og Toledo i Tsjekkia, Alhambra i Portugal og Mii i Slovakia.

Det multinasjonale selskapet har et teknisk senter som fungerer som et kunnskapsnav for 1000 ingeniører, som sammen representerer selskapets innovasjonskraft. SEAT har allerede den nyeste tilkoblingsteknologien i sin modellportefølje og er for tiden involvert i konsernets globale digitaliseringsprosess som legger til rette for fremtidens mobilitet.