Kontaktperson MøllerGruppen

Pressemeldinger fra MøllerGruppen

22.02.2017

Tidenes beste resultat for MøllerGruppen

MøllerGruppen fikk sitt beste resultat noen gang i 2016. Konsernet hadde også i 2016 fremgang i alle markeder og styrket sin posisjon som lederen i det ladbare skiftet i bilbransjen.

- Vi har aldri solgt så mange biler som i 2016. I fjor importerte vi 61.161 nye biler.  74.771 nye- og brukte biler ble solgt gjennom våre egne Møller Bil-forhandlere, sier konsernsjef Terje Male.

MøllerGruppen fikk en omsetning på 26,4 milliarder kroner. 2016 ble det syvende år på rad med vekst og resultat før skatt ble nær 1,2 milliarder kroner. Det er en resultatforbedring på 7 prosent fra rekordåret 2015.

- Vi er det ledende bilkonsernet i Norden og Baltikum, og har etablert oss som en av de største bilvirksomhetene i Nord-Europa. Det gode resultatet skyldes både generell markedsvekst og gode prestasjoner i hvert enkelt marked. Vi har mestret å øke omsetningen vår i alle sektorer; nye biler, brukte biler, reservedeler, tilbehør og verkstedtimer. Dette er en utvikling vi er svært tilfreds med sier Terje Male.

Importselskapet i Norge, Harald A. Møller, var den viktigste bidragsyteren til konsernets resultat. Selskapet fikk et resultat før skatt på 712 millioner kroner, en økning fra 589 millioner kroner fra året før.

Møller Bil Norge, som består av konsernets bilforhandlere her i landet, hadde også et meget sterkt resultat på 367 millioner kroner mot 417 millioner kroner i 2015. Resultatet i 2015 inneholdt en salgsgevinst på 55 millioner kroner. Sammenlignbart resultat er dermed noe bedre enn foregående år.

Utviklingen i 2016 var spesielt positiv for finansieringsselskapet Volkswagen Møller Bilfinans som hadde sitt beste år noen gang i fjor, og fikk et resultat før skatt på 344 millioner kroner mot 228 millioner kroner i 2015. MøllerGruppen eier 49 prosent av finansieringsselskapet.

Konsernets utenlandske virksomhet hadde også en positiv utvikling og en fjerdedel av omsetningen er nå utenfor Norge. Resultatet i 2016 bekrefter at vår langsiktige internasjonale satsing er vellykket.

I Norge oppnådde MøllerGruppens bilmerker en samlet markedsandel på 26,5 prosent, som er en tangering av rekorden fra 2015. Volkswagen ble for ellevte år på rad Norges mest solgte bilmerke, med en andel på 17,2 prosent av personbilmarkedet og 28,2 prosent av markedet for nyttekjøretøyer.

Forventer store endringer

Flere dyptgående endringstrender påvirker bilbransjen, og vil trolig føre til er at forbrukerne i fremtiden vil organisere bilbruken på nye måter.

- Digitalisering, krav til bærekraft og miljø, urbanisering, delingsøkonomi og kraftig fallende teknologikostnader er trender som hver og en har stor endringskraft. Når disse kreftene jobber sammen, blir de direkte disruptive. Samtidig endrer kjerneproduktet seg raskt. Bilene blir elektriske, en del av «internett of all things» og de blir – på sikt - selvkjørende. Dette er også med på å drive fram endringer, men bilen vil i fremtiden fortsatt være vårt viktigste transportmiddel, og vi skal offensivt forholde oss til de trendene som vil påvirke våre markeder, sier Terje Male.

Norge leder an det ladbare skiftet i Europa og i 2016 ble elektrisk bil nummer 100.000 passert. Salget av ladbare biler bidro til at nybilsalget ble det tredje beste bilsalget gjennom tidene i Norge.

- Volkswagen-konsernet er godt i gang med omstillingen til ladbare biler og vil lansere 30 nye elektriske modeller de neste ti årene. I fjor var halvparten av salget av Volkswagen personbiler i Norge ladbare biler, og markedet har respondert svært godt på ny teknologi, sier Terje Male.

Markeds utsikter

Utsiktene for norsk økonomi er moderat positive for 2017. Arbeidsledigheten forventes å ha toppet ut i 2016, og med fortsatt lave renter ser bilmarkedet ut til å holde seg på et høyt nivå. MøllerGruppen forventer et personbilsalg på 150.000 personbiler og 33.000 varebiler i Norge i 2017, noe ned fra et meget sterkt marked i 2016. I Sverige forventes en liten nedgang i bilsalget fra fjorårets rekordhøye nivå, mens det i Baltikum er en forventning om en moderat videre vekst.

Nærmere opplysninger ved konsernsjef Terje Male, telefon 9091 9399 eller kommunikasjonsdirektør Paul Hegna, telefon 9075 3146.

11.01.2017

Møller Bil Motorsport med Audi RS 3 LMS

Møller Bil Motorsport fortsetter i det tyske langdistansemesterskapet VLN også i 2017, og er dermed klare for sin tiende sesong i mesterskapet som avholder alle sine løp på Nürburgring Nordschleife. I 2017-sesongen skal det norske racingteamet kjøre i den nye TCR-klassen med en helt ny fabrikkbygget Audi RS 3 LMS.

2016 ble en fantastisk sesong for Møller Bil Motorsport som på fem løp kjørte inn til tre seirer, en andreplass og en tredjeplass. Og nå er det klart at Møller Bil fortsetter satsingen med sitt eget racingteam, hvor Møller Bil-ansatte får være med som gjestemekanikere og hvor rundt 160 gjester fra Møller Bil og samarbeidspartnerne hvert år får seg en opplevelse for livet.

- Møller Bil Motorsport har vært en suksesshistorie i ni år, og vi ønsker å videreføre denne satsingen som gir en unik mulighet spesielt for både nye fagarbeidere og erfarne mekanikere til å oppleve teamarbeid i et profesjonelt racingmiljø. Spesielt spennende er det for de rundt 20 gjestemekanikerne som får lov til å være en del av racingteamet hvert år. Vi er heldige som har gode samarbeidspartnere med på laget og med så gode resultater som vi har hatt i år gleder vi oss stort til årets sesong, sier direktør i Møller Bil, Arne Lorvik.

Ny bil og ny klasse
I år skal Møller Bil motorsport konkurrere i en helt ny klasse med ny bil. Bilen er en Audi RS 3 LMS, som ble vist frem for første gang under den internasjonale bilutstillingen i Paris i høst. Bilen blir bygget av Audi Sport, og er en offisiell del av Audi Sport Customer Racing.

Den nye racerbilen er basert på helt nye Audi RS 3 sedan, men har en toliters TFSI-motor på 330 hestekrefter og 410 Newtonmeter i dreiemoment. Bilen har forhjulstrekk, DSG-girkasse og veier 1160 kg.

Bilen er bygget etter det internasjonale TCR-reglementet, som nå brukes i en rekke forskjellige mesterskap verden over. Derfor skal Audi Sport å bygge flere titalls slike biler i løpet av 2017. Flere av disse er ventet å havne i VLN, hvor det i år blir en egen klasse for TCR-biler, sammen med de andre klassene som mesterskapet består av.

I tillegg til VLN finnes det egne TCR-klasser i land som Sverige (STCC), Italia, Portugal, Tyskland, Benelux, Kina, USA i tillegg til et internasjonalt mesterskap med løp over hele verden. Per i dag finnes det mer enn ti forskjellige bilmerker som har bygget biler etter TCR-reglementet, og det er ventet at dette blir en stor klasse i VLN i årets sesong.

Samme team som tidligere
Sjåfører blir som tidligere Håkon Schjærin fra Flisa, Atle Gulbrandsen fra Hamar og Kenneth Østvold fra Ottestad. I tillegg er Anders Lindstad fra Flisa med som reserve, og planen er at han også skal få prøve seg i løp slik som i 2016. Samtidig fortsetter det tekniske teamet med mekanikere fra ulike Møller Bil-forhandlere i Norge.

- Hele teamet har virkelig gjort en kjempejobb i 2016 og tatt enda et skritt i riktig retning. Jeg er utrolig glad og takknemlig for at Møller Bil ønsker å fortsette samarbeidet. Vi gleder oss allerede masse til sesongen 2017. Det er motiverende for hele teamet med en ny bil og ny klasse, og vi håper selvsagt vi skal klare å kjempe i toppen av denne klassen også, sier Håkon Schjærin.

Hvilke løp Møller Bil Motorsport skal kjøre, hvem som er med som samarbeidspartnere og den endelige dekoren på bilen vil bli offentliggjort nærmere sesongstart.

Bildetekst:
Bildet er en illustrasjon og de endelige fargene og samarbeidspartnere blir presentert nærmere sesongstart. (Fotomontasje: Christer GlaciusDesign Stormark)

For mer informasjon:
Arne Lorvik, 90848424
Håkon Schjærin, 900 20 965
www.mollerbil-motorsport.no

Følg oss på sosiale medier:
www.facebook.com/mollerbilmotorsport
www.twitter.com/mollerbilmsport
www.youtube.com/mollerbilmotorsport
www.flickr.com/mollerbilmotorsport

For live resultater under løp:
Send en SMS med kodeordet ”TTLive” til 1930, eller last ned Møller Bil Motorsport sin app til din smarttelefon!

Bakgrunnsinfo:
Møller Bil Motorsport deltar i det tyske langdistansemesterskapet VLN (Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring ) som arrangerer alle sine løp på den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife. Det norske racingteamet deltar med en Audi RS 3 LMS i klassen TCR. Sjåfører er Håkon Schjærin (KNA), Atle Gulbrandsen (KNA) og Kenneth Østvold (KNA), og mekanikerne kommer fra ulike Møller Bil verksteder i Norge. I tillegg til en fast stab av mekanikere fra Møller Bil, har teamet også noen helt nye gjestemekanikere på hvert løp som har blitt plukket ut fra ulike Møller Bil verksteder, og som får en unik erfaring og et minne for livet. Alle nye fagarbeidere som har vært lærlinger i Møller Bil, og som har fått fast ansettelse, får også en tur til Nürbugring med faglig innhold på verdens råeste racerbane.

22.12.2016

Rekordår for Harald A. Møller AS med merkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og Volkswagen Nyttekjøretøy

På et pressemøte torsdag 22. desember 2016 oppsummerte ledelsen i Harald A. Møller AS status for salget så langt i 2016 og orienterte om prognoser for 2017. Samtidig ble funnene fra en kundeundersøkelse om bruken av ladbare hybrider og siste status om EA189 dieselsaken også presentert.

Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen kunne fortelle om historisk god salgsutvikling for Harald A. Møller AS så langt i år. - 2016 vil gå inn i historien som vårt aller beste salgsår noensinne. Med tanke på alle utfordringene vi stod midt oppe i høsten 2015, er dette en formidabel innsats av hele vår organisasjon. Ikke minst takker vi alle våre kunder for tilliten, sa Anita Svanes.

- Vi estimerer et totalmarked i Norge på 183.000 biler i 2017, fordelt på 150.000 personbiler og 33.000 lette nyttekjøretøy < 3,5 tonn, sa Anita Svanes.

Direktørene for Audi, ŠKODA, Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy oppsummerte status for sine merker og delte sine prognoser for det nye året.

- Norges største bilmerke, Volkswagen, beholder førsteplassen for 7. året på rad. Ulf Tore Hekneby sikter mot en markedsandel på 15% for 2017. Hekneby la til at andelen av ladbare biler for Volkswagen forventes å utgjøre over halvparten av volumet i 2017.

- Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, kunne melde om et svært bra år i 2016 og går inn i 2017 med tidenes største ordrebank. - Vi planlegger å selge ca. 12.000 biler neste år, hvorav mellom 1.000 og 1.200 personbilregistrerte biler og i underkant av 100 busser og lastebiler, sa Fergestad.

- Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi, melder at 2016 blir det nest beste året i historien for Audi i Norge. - Vi er stolte av at vi leverer på målsetningen om 7600 biler. Med et særdeles sterkt forhandlerapparat, og mange nye modeller i markedet, tar vi fatt på 2017 med et mål om å øke ytterligere til 7700 biler, sa Edvardsen-Eibak.

- Kai Robert Solheim, direktør for ŠKODA, sa at 2016 blir et rekordår for ŠKODA med ca. utleverte 7700 biler. -ŠKODA har et mål om 8600 nye ŠKODA og en markedsandel på 5,7 % for 2017, sa Solheim.

Rapport om ladbare hybrider

TNS Kantar har på oppdrag for Audi og Volkswagen gjennomført en kundeundersøkelse om bruk av ladbare hybrider for disse to merkene. Anders Hovde fra TNS Kantar oppsummerte funnene i undersøkelsen.

Noen av hovedfunnene:

• 8 av 10 lader bilen en eller flere ganger i døgnet. Kun 3 % lader sjeldnere enn en gang i uken.
  • 8 av 10 hybridbileiere sier de er bevisst på å ha en økonomisk kjørestil.
  • 7 av 10 hybridbileiere sier at el-bil ikke er et alternativ.
  • 7 av 10 sier de fyller drivstoff kun en gang i måneden, eller sjeldnere.

Undersøkelsen viser med all tydelighet at ladbare hybridbiler har en svært positiv klima- og miljøeffekt.

EA189

Ulf Tore Hekneby, direktør for Volkswagen, oppdaterte med siste status i EA189-saken. Tyske veimyndigheter, KBA, har nå gitt godkjenninger for alle programvareoppdateringer for samtlige dieselmotorer.

Fabrikkene har nå frigjort programvare for i underkant av 100.000 biler på det norske markedet. Reparasjonsgraden er nå nærmere 80-90% på de første oppgraderingsbølgene.

- Vi er nå godt i gang med oppgraderingene og kaller inn kundene så snart programvare for de enkelte bilmodellene er klare. Vi er svært takknemlige for de gode tilbakemeldingene kundene har gitt etter oppgraderingen, og vi takker våre dyktige forhandlere for innsatsen.

16.12.2016

Organisasjonsendringer i MøllerGruppen

Erik G. Sønsterud (49) har valgt å si opp sin stilling som CFO i MøllerGruppen, en posisjon han har hatt de siste 8 årene. Erik G. Sønsterud går over i stilling som CFO i Elkjøp Norden.

- Erik G.  Sønsterud har vært en viktig leder for MøllerGruppen de siste årene. Vi beklager Erik G. Sønsteruds beslutning, men vil først og fremst takke for et nært og veldig godt samarbeid, sier konsernsjef Pål Syversen.

Arbeidet med å finne Erik G. Sønsteruds etterfølger er igangsatt.

13.12.2016

MøllerGruppen forlenger med SOS-barnebyer

MøllerGruppen har vært hovedsamarbeidspartner for SOS-barnebyer siden 2013. Nå er avtalen forlenget med ett år. Og med en mer nasjonal forankring.

Avtalen sikrer én million kroner årlig, i hovedsak til arbeid for sårbare barn i de tre baltiske landene.

- Den nye ettårsavtalen sikrer i tillegg at bruken av midlene i større grad blir styrt lokalt i Estland, Latvia og Litauen.  Vi har tro på at et tettere samarbeid mellom våre medarbeidere og SOS-barnebyer i de tre landene vil sikre at vi treffer bedre og at alle får mer igjen, sier Paul Hegna, direktør Konserninformasjon og Samfunnsansvar.

Noen konkrete ambisjoner og tiltak
I alle de tre landene er det lagt opp til aktiviteter hos forhandlerne. Aktivitetene dreier seg for eksempel om hva det innebærer å ha en jobb, presentasjoner av forhandlervirksomheten, ulike kompetansetiltak for ungdommene, bistand til videreutvikling og markedsføring av SOS-barnebyer i hvert land. Ambisjonen er å knytte det som skjer tettere til forretningen vår, og bruke vår kunnskap og erfaring til å hjelpe både enkeltmennesker og organisasjonen. Da sikrer man at samarbeidet er mer relevant og dermed har mer langsiktighet i seg.

I tillegg er det spesifikke tiltak i de tre landene. I Estland gir man for eksempel støtte til sertifikat for ungdommer, skolegang og annet. Avtalen dekker også utgifter til transport til skole og generell støtte til trivselstiltak for barn som er en del av SOS-barnebyer.

I Litauen gis det støtte til karriereutviklende tiltak, bostøtte til unge studenter og skolepenger og støtte til utdannelse, mens det i Latvia gis støtte til ungdom for at de skal bli selvstendige, støtte til livsopphold, til å ta sertifikat, ekstraundervisning og aktiviteter sammen med Møller-medarbeidere. Dessuten støtter vi SOS-familiesentre som hjelper 150 familier og over 300 barn.

Også samarbeid i Norge
SOS-barnebyer har dessuten i den siste tiden rettet søkelyset mot omsorgsløse barn i sin rapport «In the Blind Spot».  Rapporten dokumenterer situasjonen for barn uten omsorg fra foreldre eller som står i fare for å miste omsorgen. SOS-barnebyer anslår at så mange som 220 millioner barn har mistet eller står i fare for å miste omsorgen fra sin familie.

De omsorgsløse barna er i blindsonen i utviklingspolitikken og risikerer å bli glemt.

-  Å sikre barn god omsorg er noe av det viktigste vi kan gjøre som mennesker. Å investere i barn og utsatte familier slik at barna får mulighet til å vokse opp med god omsorg og utvikling, er dessuten samfunnsøkonomisk lønnsomt: For hver US $ investert, får samfunnet på sikt 4-10 US $ tilbake, sier ny generalsekretær i SOS-barnebyer, Bente Lier.

SOS-barnebyer har derfor som sin kjerneoppgave å gi omsorg til barn uten omsorg eller som står i fare for å miste omsorg.

- Sammen med samarbeidspartnere som MøllerGruppen kan vi løfte disse barna ut av blindsonen, sier Lier.

Gjennom samarbeidet bidrar MøllerGruppen med synliggjøring, oppmerksomhet og mobilisering for barn uten omsorg eller som står i fare for å miste omsorg.

- Jeg er glad for at dere er med på denne jobben sammen med oss, sier Bente Lier.

Her er en film om akkurat dette.

- Vi finner det veldig meningsfylt å være med på å gi barn og unge en tryggere oppvekst. Det er både tilfredsstillende menneskelig sett, men også klokt i et samfunnsmessig perspektiv. I den nærmeste tiden skal vi utvikle samarbeidet også i Norge og kommer tilbake til mer konkrete aktiviteter, sier Paul.

21.11.2016

MøllerGruppen utnevner nye ledere

Flere av de sentrale lederne i MøllerGruppen får nye oppgaver fra 1. januar 2017. Endringene er utløst av at Terje Male går fra stillingen som adm. direktør i importselskapet Harald A. Møller AS for å overta som MøllerGruppens konsernsjef fra årsskiftet.

Ulf Tore Hekneby (46) blir ny adm. direktør i Harald A. Møller AS. Hekneby har de siste fem årene vært direktør for Volkswagen hos importøren og har tidligere hatt flere lederstillinger i MøllerGruppen, både i importør- og forhandlerleddet.

Kai Robert Solheim (55) overtar som direktør for Volkswagen hos Harald A. Møller AS. Solheim har vært direktør for Skoda de siste tre årene, og har tidligere vært bl.a. leder av forhandlerkjeden Møller Bil, daglig leder av bilforhandlere og direktør for Audi og Volkswagen Nyttekjøretøyer hos importøren.

Thomas Meiner (34) blir ny direktør for Skoda i Harald A. Møller AS. Meiner har de siste tre årene vært daglig leder ved Albjerk Bil i Drammen, en av våre største og mest framgangsrike private forhandlere, og har tidligere vært markedssjef for Audi hos Møller Bil Oslo Vest.

- Jeg ser frem til å få hovedansvaret for å videreutvikle Norges ledende bilimportør. Mer enn hver fjerde nye bil i Norge importeres av Harald A. Møller. Bilbransjen står foran store endringer, og min ambisjon er å opprettholde og styrke lederposisjonen, sier Ulf Tore Hekneby.

Samtidig med at Harald A. Møller AS får ny adm. direktør 1. januar, legges totalansvaret for all importørvirksomhet både i Norge og de baltiske landene til ledelsen i dette selskapet. Tom Nordby, skal fortsatt lede den baltiske virksomheten Møller Baltic Import, og går inn i ledergruppen i Harald A. Møller.

- Vi ser et stort potensial i å koordinere og overføre erfaringer mellom importørselskapene våre. Samtidig skal de fortsatt være lokalt forankrede aktører i sine markeder, sier påtroppende konsernsjef Terje Male.

- Bilbransjen står overfor tre store endringstrender som inntrer samtidig: Et dyptgripende teknologiskift, digitalisering av handelen og overgangen til den nye delingsøkonomien. MøllerGruppen ønsker å opprettholde lederrollen også i forhold til denne utviklingen, sier Terje Male som fra nyttår er MøllerGruppens konsernsjef.

Nærmere opplysninger ved kommunikasjonsdirektør Paul Hegna, telefon 90753146.
Paul.hegna@moller.no

28.09.2016

Terje Male ny konsernsjef i MøllerGruppen

Terje Male (52) er ansatt som ny konsernsjef i MøllerGruppen. Han er i dag adm. direktør i bilimportøren Harald A. Møller. Terje Male etterfølger Pål Syversen, som i sommer varslet at han ønsket avløsning etter 13 år som konsernsjef.

- Terje Male er en av bilbransjens dyktigste og mest erfarne ledere. Vi er svært glade for at han har sagt ja til å lede konsernet i en tid hvor bilindustrien står overfor gjennomgripende endringer, sier styreleder Harald Møller.

Den nye konsernsjefen har arbeidet i MøllerGruppen i 17 år, de siste fire som leder av importselskapet Harald A. Møller AS. Han har tidligere hatt en rekke lederstillinger i konsernet, innenfor både bilimport og forhandlerorganisasjonen. Male har hatt ansvar for virksomheter i Norge og Baltikum. Før han kom til MøllerGruppen hadde han i ti år ulike lederstillinger i Volvo. Male er handelsøkonom fra Handelsakademiet i Oslo og har mastergrad i markedsføring og finans.

- Terje Male kjenner organisasjonen og menneskene våre godt, og han nyter stor tillit både hos eierne og blant de ansatte. Like fullt er ansettelsen resultatet av en grundig prosess, der sterke kandidater både utenfra og fra egne rekker har konkurrert om jobben, sier Harald Møller.

- Min ambisjon er å skape nye kapitler i suksesshistorien MøllerGruppen. Selv om jeg som ny konsernsjef nok representerer kontinuitet, er det ikke tvil om at bilbransjen står overfor utfordringer som kanskje er de største noen gang, og som jeg ser frem til å løse sammen med en ekstremt dyktig organisasjon, sier Terje Male.

- Vi skal mestre tre dyptgående endringstrender på en gang: Bilindustrien står midt oppe i et enormt teknologiskift. I tillegg endrer digitaliseringen måten vår bransje fungerer på. Og ikke minst gjør den nye delingsøkonomien at forbrukerne i fremtiden vil organisere bilbruken på nye måter. Så min nye rolle innebærer både kontinuitet og fornyelse, sier MøllerGruppens påtroppende konsernsjef.

Terje Male tiltrer som konsernsjef i MøllerGruppen 1. januar 2017.

25.08.2016

Rekordhøyt salg og bransjeledende i digitale tjenester

På et pressemøte torsdag 25. august oppsummerte ledelsen i Harald A. Møller AS status for salg så langt i år og presenterte selskapets digitale satsning.

- Vi estimerer et totalmarked i Norge på 183.000 biler i 2016, fordelt på 150.000 personbiler og 33.000 lettere kjøretøyer, sa Terje Male, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

Terje Male kunne fortelle om historisk god salgsutvikling så langt i år, med en økning på 4,3% i kontraktsinngangen mot 2015. Kontraktsbeholdningen er opp 6,8% mot fjoråret.

Bransjeledende i digitale kanaler

Leder for digitale tjenester, Tonje E. Bakke, presenterte de digitale prosjektene som alle er ledd i selskapets ambisjon om å være bransjeledende i digitale kanaler. I løpet av det siste året har digitalt salg blitt testet ut for Volkswagen, Audi og SKODA i Norge.

- Vi har pilotert fire modeller digitalt, og vi tror at omtrent 10% av bilsalget kan være digitalt i Norge, sa Tonje E. Bakke. Samtidig har våre piloter vist at samspillet med forhandlerne er helt avgjørende også i den digitale salgsprosessen.

Bakke fortalte også om appen «Mitt bilhold», som har hatt en såkalt «soft» introduksjon og så langt har blitt lastet ned av 22.000 brukere. Med den nye appen «Mitt bilhold» kan nå alle eiere av bilmerkene Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy, SKODA og Audi få bilens servicehistorikk og tilgang til servicetjenester rett i lomma.

EA189

Arne Lyslo Kristiansen oppdaterte med siste status i EA189-saken. Fabrikkene har nå frigjort programvare for ca 40.000 biler på det norske markedet. Reparasjonsgraden er nå 75% på de første oppgraderingsbølgene.

- Vi er nå godt i gang med oppgraderingene og kaller inn kundene så snart programvare for de enkelte bilmodellene er klare. Vi forventer en oppslutning på 80-90% på første innkallingsrunde, sa Arne Lyslo Kristiansen, direktør for servicemarkedet i Harald A. Møller AS.

I løpet av 2016 vil en vesentlig del av det totale antall berørte biler være oppgradert. Oppgraderingene fortsetter inn i 2017.

28.06.2016

Møller Bil styrker sin posisjon i Trøndelag

Møller Bil har inngått intensjonsavtale med eierne av Orkdal Bil om kjøp av Volkswagen- og Skoda- forhandleren Orkdal Bil med tilhørende selskaper. Partene tar sikte på at overtagelsen gjennomføres i løpet av 3. kvartal 2016.

«Volkswagen-fabrikkens og MøllerGruppens strategi er å skape sterke regionale forhandlere og et forhandlernett med størst mulig konkurransekraft. Møller Bil er allerede godt representert i Trondheim-regionen, så for oss var det naturlig å kjøpe Orkdal Bil når denne muligheten bød seg», sier konsernssjef i MøllerGruppen, Pål Syversen.

«Orkdal Bil er et velrenommert og veldrevet selskap med røtter tilbake til 1987. Selskapet har mange dyktige medarbeidere og en sterk markedsposisjon i Orkdal og Bjugn. Med dette kjøpet forsterker vi Møller Bils posisjon i Trøndelag», sier Pål Syversen.

«Orkdal Bil har gjennom flere år hatt gode resultater og fornøyde kunder. Selskapet har 39 dyktige og godt motiverte medarbeidere, og dette er en vesentlig årsak til selskapets fremgang de seneste årene. For oss var tiden moden for å finne nye eiere til virksomheten, og vi er tilfreds med avtalen som er inngått med Møller Bil hvor vi er trygge på at både kunder og ansatte blir godt ivaretatt», sier styreleder i Orkdal Bil AS, Einar Martin Skjølberg.

«Med den løsningen vi nå får på plass, kan organisasjonens engasjement og kvaliteter kobles med Møller Bils ønske om å styrke sin markedsposisjon for merkene Volkswagen og Skoda i Trøndelag. Det gir de beste forutsetninger for en fortsatt fremgang for virksomheten», sier Einar Martin Skjølberg.

27.06.2016

Pål Syversen fratrer som konsernsjef i MøllerGruppen

Pål Syversen (60) har varslet styret i MøllerGruppen om at han ønsker å fratre som konsernsjef. Han har arbeidet i konsernet i over 30 år, de siste 13 som konsernsjef.

- Når man har vært toppsjef i 13 år og har passert 60, er det fornuftig å tenke seg om. Forhåpentligvis har jeg fortsatt noen aktive år foran meg, og skal jeg få tid til å gjøre noe annet må det bli nå. Samtidig er det en god følelse å kunne gi stafettpinnen videre etter en fantastisk reise og våre beste år noen gang, sier Pål Syversen.

Under Pål Syversens ledelse har MøllerGruppen nær tredoblet antallet solgte biler, firedoblet omsetningen og mer enn seksdoblet overskuddet siden han overtok i 2003. I løpet denne perioden har virksomheten ekspandert til Sverige og foretatt flere oppkjøp i de baltiske landene. MøllerGruppen er i dag Nordens største bilorganisasjon med mer enn 4.000 ansatte i fem land.

- MøllerGruppen er en fantastisk samling mennesker, som ikke bare skaper utrolige resultater, men som også utgjør en stor familie der vi har omtanke for hverandre og kundene. Det gjør at jeg har gått på jobben med glede hver morgen i over 30 år, og derfor er det med gode følelser at jeg nå mener tiden er inne til å gå videre med andre oppgaver for MøllerGruppen og eierfamiliene, sier Pål Syversen.

- Pål Syversen har gjennom 13 år vært en dyktig konsernsjef som har levert svært gode resultater på alle plan. Ikke bare finansielt, men også på viktige områder som utvikling av menneskene og organisasjonen, nye tjenester, internasjonal ekspansjon og stadig mer fornøyde kunder. Derfor beklager styret at han nå ønsker å gi seg, samtidig som vi uttrykker stor anerkjennelse for den jobben han har gjort, sier styreleder Harald Møller i MøllerGruppen.

- Vi ønsker å ha glede av Pål Syversens kompetanse også etter at han har fratrådt som konsernsjef. Han vil derfor gå inn i en rolle som direktør og ressurs for styret og sin etterfølger. Det nærmere innholdet i denne rollen vil bli definert i løpet av det neste halvåret, sier Harald Møller.

På Syversen blir værende i stillingen som konsernsjef frem til årsskiftet.

Rekrutteringsfirmaet Delphi Consulting er engasjert for å bistå i utvelgelsen av ny konsernsjef, og vil vurdere både interne og eksterne kandidater.

Nærmere opplysninger ved kommunikasjonsdirektør Paul Hegna,
telefon 9075 3146/paul.hegna@moller.no